Tanda dan simptom awal kehamilan.

47 comments
Salam.

Saja nak share my own experience. dulu sebelum mengandung, tiap kali hujung-hujung cycle tangan rajin je google tanda-tanda awal mengandung. antara yang di kenal dipelajari hasil google'an adalah loya, muntah, pening rasa nak pitam, krem perut spotting pink, breast rasa bengkak, nipple sakit, sensitif terhadap bau-bauan dan sebagainya yang banyak di internet ni ha. ni yang biasa dijumpai la.

My own simptom plak adalah seperti berikut;

1. Krem perut seminggu sebelum my UPT positive. krem perut yang orang kata ala-ala sama macam senggugut. Sebelum ni tak pernah senggugut, kalau ade pon rasa menyucuk yang sekejap di ari-ari, then comfirm period, dan bile period, akan rasa tak selesa di ari-ari la time awal period. So yang ini adalah pengalaman pertama, sebab tu buat bodoh je. Perut memang mengelodak, tapi time tu ingat sebab puasa maybe gastrik ke hapa. siap kena berhenti membuat kerja bagi melayan sakit yang mengila.

2. Dalam tempoh seminggu juga sebelum positif, aku sangat sensitif dengan bau segala serbuk pencuci atau detergen atau pembersin pinggan dan juga shower. Satu lagi dengan minyak rambut lelaki dan deodorant laki aku. Terasa sangat kuat pulak sampaikan ade a few days aku tak bagi akak cleaner mop bilik aku bila aku berada di dalam bilik. aku just bagitahu bilik aku tak yah mop ari tu, tapi kalau aku tak duduk dalam bilik, or dia dah mop time aku keluar aku biarkan pintu terbuka bagi bau dia hilang. Aku masa tu terfikir yang cleaner ni dah tukar detergen yang lain kot. Dan juga aku boleh bau makcik or kakak yang baru basuh kain telekung even dia tak duduk pon sebelah aku. Aku assume je laa, sebab masa menunggu solat isyak sebelum terawikh tu, depan belakang kiri kanan aku takde orang, ade yang berdekatan je, tu pon aku leh bau-bau lagi, tapi sekali lagi aku assume dia baru pas cuci dan suka letak detergen banyak-banyak. Minyak rambut plak aku sangat tak suka bau minyak rambut laki aku yang dulu aku suka sangat. serta telah beberapa kali menegur staff aku yang minyak rambut dia bau kuat gile tiap kali masuk bilik nak jumpa aku. tetiba aku tidak suka bau sunlight yang aku selalu guna untuk basuh pinggan walaupon sudah berpuluh tahun aku guna jenis yang sam tak de masalah pon.

3. Jerawat muncul macam cendawan tumbuh selepas hujan di dahi aku. part dahi je, part muka dan pipi mulus gitu. Selalu kalau dah dekat nak period dia naik jugak seketul dua. ni hamboi, sungguh bermaharaja lela sedang pon aku dah tak makan goreng-goreng sangat time puasa tu.

4. di saat 2 hari sebelum positif, ngilu-ngilu gitu dekat vagina. ni aku tak pernah rasa.

5. badan serasa panas seperti nak demam tapi tak demam terutamanya di petang hari.

6. Sebelum positif, aku sungguh menepati masa, nak pergi terawikh, aku dah siap bertelekung di luar rumah bising-bising suami aku lambat siap. Juga di awal pagi nak pergi kerja. Tapi kini sudah malas kembali sebab aku pergi kerja naik kereta sendiri sebab laki aku dah bawak motosikal ke tempat kerja. (ni pon kira simptom ka hahaha)

7. Sungguh gemar memakan nasi dan minum air kosong banyak-banyak. Mungkin sebab bulan puasa kot, sebab aku rasa penat gila berpuasa kalau tak makan nasi dan minum air. Sekarang nasi aku terima, tapi air kosong kejap je boleh masuk lam badan, kejap lagi dia menjolok-jolok nak kuar.

8. Kadang-kadang rasa penat la, tapi aku ingat sebab puasa je kot.

9. sengal di ari-ari ni terasa bila dah comfirm positif.

10. tepat hari pertama week 6, aku dah muntah-muntah. sampai sekarang cuma sekarang week 13 kurang dah sikit.

11. angin yang banyak pada minggu ke 5, 6, 7, sendawa dan kentut (hihihihi), bila sendawa rasa nak muntah tu hilang, atau bila dah muntah, rasa nak sendawa pon hilang.

12. sembelit, adoiii..

13. mengantuk terlebih. pukul 10 dah tidur. hehehe.

aku rasa tu je kot. hehehe. :)


Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

47 comments:

  1. ok semua tak de..

    kompom negatif.. kbye

    ReplyDelete
  2. hahah. ape la kak elly ni. ni sue punya la, kak elly mungkin lain.. mane tau kan.. hikhikhik. sue rasa cam ade je kak elly ni, ngidam macam-macam..

    ReplyDelete
  3. hihihihi saje je la sue..memain je..xda maksud ape pun..hihihi

    skang ni akak dah tak kisah.kalau ada ada la.kalau tak de..nak wat cane

    ReplyDelete
  4. Selalu tejadi pda sya bhgian nom 2 dan nom 5...yg lain 2 xde la,rase2 sya hamil x?

    ReplyDelete
  5. Assalammualaikum,
    Sya skrang ni mengalami simpton no 3,4,9 dan 11.. Rasa2 sya hamil tak? Lagi satu kak suraya xda rasa sakit pada breast ke?

    ReplyDelete
  6. sya ade gak rase camtu bulan ni.. tp hari ni ade rase sengugut n kuar darah... xtau blh berharap xlg..

    ReplyDelete
  7. Hi there, every time i used to check web site posts
    here in the early hours in the dawn, as i like to gain knowledge of more and
    more.

    Here is my blog post: Buy Silicon Solar Cells

    ReplyDelete
  8. Wow! After all I got a weblog from where I be capable of really get useful
    information concerning my study and knowledge.

    my web page ... stretch mark removal and home remedy

    ReplyDelete
  9. I visited several web sites however the audio quality for audio songs existing at this website is genuinely superb.


    My page - laser stretch mark removal

    ReplyDelete
  10. Please let me know if you're looking for a writer for your blog. You have some really great posts and I think I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd absolutely love to write some material for your blog in exchange for a link back to mine.
    Please send me an email if interested. Thanks!

    Also visit my blog post - stretch mark creams

    ReplyDelete
  11. Kebanyakan tanda2 diatas sedang ellena alami..1. sebelah petang,badan panas rasa mcm nak demam. 2. Pinggan dan bontot rasa sakit2 tapi bukan sakit time senggugut. 3. sensitif dengan bau wangi bilik rasa macam kuat sangat. 4. selera makan bertambah, dulu makan sup sayur pun dah cukup, skg nak makan macam2. 5. Asyik sendawa jer. 6. cepat terasa/sensitif tak boleh kena tegur sikit mesti merajuk. 7. rasa penat dan mengantuk walupun dah cukup tido, jam 9-10 am time tulah rasa ngantuk yang melampau. 2 hari lagi sepatutnya bf akan datang. tak sure adakah ini tanda2 awal kehamilan....amin,amin...

    ReplyDelete
  12. biasenye simtom no 1 tu, krem di ari-ari datang pade hari ke berapa? time die same cm time nk period ke?

    ReplyDelete
  13. After going over a handful of the blog posts on your site, I honestly appreciate your technique of writing a blog.
    I saved it to my bookmark site list and will be
    checking back soon. Take a look at my website
    too and tell me your opinion.

    Also visit my web blog :: stretch mark lotion

    ReplyDelete
  14. simptom2 kt ats 2 dh da dh ckit...tp bila cek pregnant test negative je....period lk xdtg bln lepas...cmne??huhuu...

    ReplyDelete
  15. Salam..
    asal pagi je gastrik keluar sampai gas yg masam rase kat tekak..walaupun dah bekfes.selama ni period teratur tapi hari ni masuk hari ke 4 lewat..nak cek takut kecewa..tapi breast langsung x sakit,selalunya time2 ni pantang tersentuh sikit dah sakit..am i preggy? :(

    ReplyDelete
  16. tanda2 yg tertulis tu dah ader tp x nk mengharap.. dah 3 kali cm tu.. masih x de rezki..

    ReplyDelete
  17. Salam..
    nk tny, ada x sesapa yg kua tnda cm nk priod. cecair coklat. sy dh sah hamil 5minggu stlh mnunggu stahun stengah. happy sgt ni. tp ni dh sminggu xlalu mkn. susu ke nestum ke sy xleh tgok. rs loya sgt. cmne nk wat ye. tq

    ReplyDelete
  18. salam..
    sy dah bc sume simptom awal kehamilan yg awak alami and leh di katakan sume simptom tu sy ada..dah penah wat UTP tp -ve, agak kecewa gak..then baru2 nie dah 2kali pergi cek dktr coz perut dah nak 2bulann ask rasa x selesa sakit mcm period, kepala skrg pun asik pening je..tp kcwa lg dktr ckp mgkin migrin and perubahan hormon..uolss rase sy pregnant ke tak.?? or perasaan je lbh nak pregnancy sgt sbb tu simptom2 tu dtg menyerang..hehehe

    ReplyDelete
  19. Salam..
    Sy nak tanya..sy merancang..mkn pil perancang..tp hari tu sy ade kluar coklat2 dr v sy..sy masih xpasti samada sy nie gndung ke tak? Nak ckap sembelit pun tak..payudara sakit pun tak juga..blh bntu sy?

    ReplyDelete
  20. Salam kak. Semua simptom diatas semua sy ade.kcuali nasi tu. Sbb sy bkn pengemar nasi. Hehehe. Actually darah bketul2 byk.. Now feel disapointed.. Terlalu aktiv.. Period pain plus gastrik..

    ReplyDelete
  21. payudara sya tegang dan sakit sejak toga mggu yg lalu..tpi period kluar darah cikit sgt padtu kluar warna coklat.tpi hingga ari ni msih tegang dan sakit..adakah itu tanda hamil.

    ReplyDelete
  22. Salam kak, semua simptom diatas semua saya ada kecuali no.10, ni asal pagi je gastrik keluar sampai gas yg masam rase kat tekak..walaupun dah breakfast. selama ni period teratur tapi hari ni masuk hari ke 7 lewat..nak cek takut kecewa..tapi breast langsung tak sakit, rasa tak selesa sakit mcm period, kepala skrg pun asik pening je.., sekarang ni nak masak pun malas dah sebab tak suka mencium bau masakan, bila tercium saja pasti pening dan loya tekak.....

    ReplyDelete
  23. Sy pn rasa mcm ada simptom2 tue.kepala kerap pening,rasa nk muntah...tp x muntah,cepat letih n ngantok,rasa sakit kt ari2 sebelah kanan.kafang2 rasa mcm berdenyut.badan rasa mcm nk demam..tp x demam pn,rs sakit pinggang mcm nk dtg period.nk bt upt takut nehatif.so..tggu la smpai due date pwriod.klu hamil alhamdulillah.nk sgt baby.

    ReplyDelete
  24. Sy pn rasa mcm ada simptom2 tue.kepala kerap pening,rasa nk muntah...tp x muntah,cepat letih n ngantok,rasa sakit kt ari2 sebelah kanan.kafang2 rasa mcm berdenyut.badan rasa mcm nk demam..tp x demam pn,rs sakit pinggang mcm nk dtg period.nk bt upt takut nehatif.so..tggu la smpai due date pwriod.klu hamil alhamdulillah.nk sgt baby.

    ReplyDelete
  25. Sy pun ade simptom2 cramp kat ari2. Pastu da 5 hari gak lar mcmni. Last bersama suami hari ke 15 kalo ikot kiraan period sy sblm ni. Dan ikot kiraan patotnya dlm seploh hari lagi sy punye next period.. Actually dua hari slps bersama suami sy baru mula mkn acid folic.. Lpstu tetiba jd mcm moody2. Yg jd mangse.. Si suami. Huhu sian dia. Dan skrg still rase saket kat ari2 mcm tanda2 nk period.. Sy pk mayb perubahan hormon sbb mkn acid folic so mayb cycle period sy nk berubh.. Xde lar try buat upt lg sbb juz pk itu tanda nk period jer.. Tgh tnggu gak period tu mai sbb tanda2 period cramp perot kaki sume awl sgt mumcul. Menghrp tp xmo pk ke situ sgt..Bkn aper.. Xnk frust.. So aper pendapat uollz?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sis period ke atau prgnt ye lps tu?sy sedang alami mcm yg sis alami dl.krem perut mcm nak period.dh 5hari dah..

      Delete
  26. Tumpang tanya..klu saya jolok tekak saya diawal kehamilan..bahaya tak utk baby? Sbb tak tahan

    ReplyDelete
  27. Sbb tak tahan rasa loya...

    ReplyDelete
  28. Saya tak dtg bulan dah 3 bulan 1 minggu ni, cek upt mule2 positif kli kdua ngatif. Mual2 tu slalu sbb ade gastrik. Tp sy xpenah cek dktor.. Takut kputusan mngecewakn. Somebody help me?

    ReplyDelete
  29. Saye ad simptom2 kat atas tu tp dh cek ngan pregnancy test, kptsn negatif...np yer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy sme 2 he tnda yg sme..tp bile cek pun -ve

      Delete
  30. aku wakil suami ni lagi pening, ngan masalah wife aku ni, mengandung ke x?.......................
    kita baru je kawin....sekarang dah sebulan.........smggu slepas kwen, ada kluar darah coklat skit2..keluar sampai 4 hari...x banyak...tompok2..jerr...(- ve)
    mgu ke-2 lepas tu, pening2...sakit2 badan, mual2,,, loya...2 (-ve) juga adohhh...kecewa jugak lah............
    mgu 3- demam menyerang.lenguh satu badan...g klinik takut denggi, tapi (-ve) suhu 38'..mual2..pening2...dmam 2 hari...lpas 2 3 mlam brikutnya, asal malm je lpas mghrib, badan panas....lpas mkn ubat ok...siang x demam..mlm jer...mual2 dah kurang dah..selera makan memang nak makan jer....nak buat ujian takut...(-ve) sekarang keliru, celaru, smoga petanda2 ni ptanda mgandung..ammminnnnnnnnnnnnn

    ReplyDelete
  31. Smua simptom yg d katakan saya alami..tp saya blum kahwin lg laa :( :(

    ReplyDelete
  32. aa...macam banyak je simptom orang pregant ni. hehe. Kalau hubby yang ada simptom tu cemana pulak ek.

    Vitamin B6 atasi morning sickness

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasanya perempuan sendirilh yg mengalami simptom tu...kdg2 ada segelintir lelaki yang mengalami morning sickness.tu alahan2 masa mengidam..simptom tu plak tanda2 perempuan hamil.perkara tu xsama...

      Delete
  33. Tu pon.lpas sy pnjat psang wllpaper kt uma 2 ari lpas.....sy pnh gugur tp msa tu sy sndri pon.xtau yg sy pregnt sb sy cek negatif.....sb sy dtg jgk period td skit2 wana coklat2 slma 2 bln....tau2 sy gugur rupeny...tu sb sy cube google nk.tau sb ape....

    ReplyDelete
  34. Skrg sye alami simptom2 pening,sakit perut,lemah2 bdn..cpt letih...sikit bdn...paling ketara skrg kencing kotor n ade darah skit....ada kah saye pregnant??....sye baru keguguran bln 2 /14......

    ReplyDelete
  35. smua tanda2 tu saya ada cuma loya je xrsa..tp period dh lmbt sebulan..adakah sy preggy huhu

    ReplyDelete
  36. Macam banyak ada, tapi takut nak check.

    ReplyDelete
  37. Saya ni x dtg peyod 2 minggu..sengal2 kt ari2..kuat mkn..tp breast x sakit..pegnant ker...check negatif.ank pertama dh 2 th..wat ivf..rindu nk pegnant lg cara natural..hu hu

    ReplyDelete
  38. sy cume alami rase mencucuk² kat perut..tp bile check -ve..tnda yg lain mcm xder.. 😳

    ReplyDelete
  39. Sume tanda tu sy alami..kandungan nk masuk 14 mggu..tp sy pelik..skang tanda seperti sakit breast dah kurang..perut plak dh xrse len mcm dulu..lebih selesa..cume ase xsdp bdn sbb dah lame xbuang air..takut trjadi pape je dgn kandungan ni..huhuhu

    ReplyDelete
  40. Hai u all.. :-D hmmm ptg ne sy sngat2 tk shat. Skit kepla/pning. Rasa nak munta. Loya. Bdan lemas2. rasa skit sluru bdan. Rsa lapar sngt. Da g mkn slang bberapa jam lapr lg. Da 5ari mcmne . Bdan pun pnas2 je. 2blan lebi da xpriod da cek upt ngtve. Cek kat doc pkar pun ngtve jg. Tp ari 2 ada rasa dnyut2 tp kptsan upt ngtve. Kcwa sngt da 3 taun lebi khwin. Msi tk dpt rzki lg. Da 5 ari bkurung ja dlm blik smua bnda tk kna. Susu pun cm bngkak la. Tp tk sure la pregnt ke tk ne. Sbp da bt upt tp kptsan nya negative. Tngok la 2 3 ari kalu msi mcm nk plan g klink swasta je ne.. U alls rasa2 sy pregnt ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try buat blood test kt mana2 private lab...

      Delete
  41. Klau mcm hari first kawin bru hbis period....seminggu kemudian bdan rasa mcm xsedap....mcm demam tp xpn..perut xselesa...muntah2 bila msuk mknan..pening kepala...blh jadi tanda pregnant ke kak..xde pngalaman..nk cek awal sgt...klau cek dh blh nmpk kesan positif atau tak ke?

    ReplyDelete
  42. Sya pun mcm awk..sblm tahu pregnant loya muntah..xleh bau pewangi perisa lemon..sya ingat kan sbb sy ade amalkan jus delima..jdi ingat tu tindak balas..gi klinik sebb ingat nk mintak ubat angin dgn doc..cerita la kat doc yg sy nk muntah loya..pastu ade amik jus delima..dgn xckp byk doc sruh amik air kencing n test...hurmmm...rupa2nye ade isi...5 week...prasaan msa tu allah swt je yg tau...ya allah...:)

    ReplyDelete

Powered by Blogger.