The happiness :)

12 comments
Assalamualaikum.

Aku nak mengambil kesempatan untuk gambar-gambar awal kegembiraan kami ini pada semua. Bila baby lahir boleh tunjuk kat dia kan. InsyaAllah.

1st scan, done at 6 week, di bintulu kerana after a long journey JB-KL by car and KL-BTU by plane, as a first time mother, every pain i felt made me worried. Since rasa sakit kat ari-ari adalah yang tak pernah di rasai, actually baru realize maybe tu lah rasa senggugutnya since tak pernah rasa senggugut kan. Lagi oleh kerana terlalu suka membaca kisah orang check UPT dan worried rasa sakit yang berpanjangan di lower abdomen maybe a sign untuk ectopic pregnancy menyebabkan as soon as mendarat di lapangan terbang, aku telah memaksa laki aku pergi scan baby. Rasa sangat lega bila kantung baby berada dengan sempurna Alhamdulillah di dalam rahim. Dan kami boleh dengar the heartbeat beating very fast. Alhamdulillah. And kepada sesiapa mommy di luar sana. Yes, ada dua sac and its a TWIN!! Unfortunately, only one with a heartbeat. :). Doktor suh repeat scan another 2 week untuk confirmation sama ada kembar dengan kedua-duanya ada jantung atau tak.

Week 6

Jadi after buat buku pink, after cuti raya. we do the 2nd scan dekat klinik swasta. Comfirm another one sac memang takde heartbeat. Ingat lagi my mom cerita yang aku memang dikategorikan bayi kembar, pregnancy with 2 sac, tapi my other twin not really exist. Since hanya kantung kosong. Mak aku kata ada karung but cuma isi darah. Same goes with my kak ngah, ada sarung cuma isi air. i dont really understand tapi Alhamdulillah aku dan kak ngah lahir sempurna. siza kantung berkadaran dengan tempoh kandungan, alhamdulillah baby membesar sempurna. Doktor attach gambar scan pada buku merah dah suruh tunjuk pada doktor di KKIA pada next checkup.

Week 8
 Bila jumpa doktor dekat KKIA, aku tunjuk gambar scan, and she do another scan just untuk comfirmation. Memang takde heartbeat but luckily both sac show a clear separating membrane. Maksudnya sel terbahagi 2  lah. cuma satu tak menjadi. Kuasa Allah, kunfayakun. Dia buat surat refer ke doktor pakar O&G kat HSI, untuk kepastian. Aku tanya, ade risk ke doktor? dia bagitau mengikut pengalaman dia, low risk since ade nampak clear separating membrane, tapi dia rujuk juga ke pakar just in case. kite dengar pendapat pakar. Jangan risau, insyaAllah selamat. pesan doktor lagi. So pada minggu ke 13+, aku pergila HSI dengan laki aku which is khamis lepas. Doktor scan, dia bgtau baby aku aktif, siap tendang-tendang masa dia scan, dia tunjuk, kepala baby, badan baby, tangan, kaki, tulang belakang. Dia kata Alhamdulillah, buat masa sekarang pertumbuhan dari atas ke bawah ok. Cuma dalaman belum boleh tengok jelas lagi. Dia refer 1st baby as 1st twin. Then dia tunjuk the 2nd twin, memang takde heartbeat dan the sac dah mengecut. Dia terang lagi, since memang cuma ada satu baby in the begining risknya low InsyaAllah, katanya lagi, the 2nd twin akan keluar bersama bila baby lahir nanti. Dia pesan supaya jangan risau just enjoy your pregnancy. Jangan lupa makan asid folik dan vitamin yang KKIA dah bekalkan, dia bagi another appointment lagi 2 month dan dia pesan just regularly checkup macam biasa di KKIA. So minggu depan akan jumpa nurse lagi kat KKIA. Doktor pesan EDD boleh pakai EDD asal since saiz kepala dan saiz peha baby sejajar dengan usia kandungan. Hehe. So April kita jumpa ye sayang mama.

Week 13
Bila ditanya ape perasan bila bukan twin. Aku tetap bersyukur. Alhamdulillah. satu atau dua, perempuan atau laki bukan menjadi persoalan. Yang penting baby membesar sihat dan sempurna dan kami berdua selamat dan dilindungi Allah hingga sampai masa untuk aku lahirkan baby nanti. Mama fall in love with you baby. Papa pon sama. Membesar dengan sihat dan sempurna dan semoga jadi anak yang soleh atau solehah bila dah lahir nanti ye.

Owh. Lagi berita gembira, my SIL pon pregnant gak, baru 4 weeks, and "the" papa to be dah promoted. Happy for u busyuk.. kerja rajin-rajin. and owh, gomen bagi bonus lagi another 1 month. haha. Rezeki baby. Alhamdulillah.. Mama papa simpan duit untuk beli barang baby ye sayang.

Lagi sekali, doa dipanjatkan untuk semua yang menanti nikmat dan kegembiraan yang sama ni tak kisah la yang pertama kedua atau seterusnya. Percaya pada Allah. Dan doakan juga aku dan baby selamat, sihat dan dilindungi sentiasa. Amin.
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

12 comments:

  1. terkejutnya bila dapat tau ada 2 sac. and first time tau kes macam sue ni. apapon, jaga diri ye sayang. jangan culas makan vitamin yang KK bg tau. hehehe.

    ReplyDelete
  2. take care ye sue..

    doakan kak elly jugak

    ReplyDelete
  3. kak intan: tq akak. doakan sue ek. kite sama2 doakan antara satu sama lain. sue mmg tau sue kembar darah dari kecik pon, bila cite kat mak, mak kate maybe sue menurun mak la kot. takpe, asal baby sihat. amin.

    kak siti minat giler: hehe, thank you akak. doakan sue dan baby ek. heheh

    Kak elly: of coz kak, sue salu ingat kak elly :)

    ReplyDelete
  4. You can definitely see your skills in the article you write.
    The world hopes for more passionate writers such as you who
    are not afraid to say how they believe. At all times go
    after your heart.

    Here is my site; go fish family survival kit

    ReplyDelete
  5. Great weblog here! Additionally your site quite a bit up very fast!
    What web host are you the use of? Can I get
    your associate link to your host? I desire my web site loaded up as quickly as yours lol

    Take a look at my web site ... stretch mark removal and home remedy

    ReplyDelete
  6. Hello to every one, because I am really eager of reading this
    weblog's post to be updated regularly. It carries fastidious stuff.

    Feel free to visit my web blog - buy suntech 250w solar panels

    ReplyDelete
  7. Excellent article. Keep posting such kind of
    info on your site. Im really impressed by your blog.
    Hey there, You've done an excellent job. I'll certainly digg it and personally recommend to my friends.
    I'm sure they will be benefited from this web site.

    my webpage - buy quality solar panels

    ReplyDelete
  8. I have to thank you for the efforts you have put in penning this blog.
    I am hoping to check out the same high-grade blog posts from you in the
    future as well. In truth, your creative writing abilities has inspired me to get my own, personal site now ;)

    Here is my webpage ... http://wikisbine.pcmicros.com.mx/

    ReplyDelete
  9. When I initially commented I seem to have clicked the -Notify me when
    new comments are added- checkbox and now whenever a comment is added I get 4 emails with the same
    comment. There has to be an easy method you can remove me from that
    service? Thanks a lot!

    Also visit my web site - http://www.bookmarkeasy.net/story.php?id=104340

    ReplyDelete
  10. You actually make it seem so easy with your presentation but I find
    this topic to be actually something that I think I would never understand.
    It seems too complex and very broad for me. I'm looking forward for your next post, I'll
    try to get the hang of it!

    Also visit my weblog: mederma Stretch mark therapy

    ReplyDelete
  11. Keep this going please, great job!

    Here is my website :: mederma stretch mark therapy

    ReplyDelete

Powered by Blogger.