Nafkah Isteri dan Ibu Bapa: Mana didahulukan?

90 comments
Assalamualaikum.

Sudut Ilmu hari ini: Nafkah Isteri dan Ibu Bapa: Mana didahulukan?

Hehe, jangan ade yang nak hentam aku plak kerana entry ni, its just my personal point of view dan sedikit ilmu yang diperoleh dari laman sosial dan sumber asalnya adalah dari sini.

Soalan; Akum. Sy ada beberapa soalan.
1. Apakah hukum suami yg selalu mengabaikan nafkah anak isteri kerana mengutamakan keluarganya di kg? - Suami bukanlah anak lelaki sulung @ anak lelaki tunggal.
2. Bolehkah keluarga di kg terutama ibu & ayah meminta duit (terlalu kerap) dari anak lelakinya padahal anak lelakinya jg perlu bertanggungjawab pada anak isteri? - Ayahnya masih berkerja tetap selalu mengalami masalah kewangan.
Syukran jazilan atas jawapan yg diberikan.

Jawapan;

1. Dalam pemberian nafkah, seorang suami hendaklah mendahulukan isteri dan anak-anak dari orang lain (termasuk ibu-bapa). Urutan nafkah adalah seperti berikut;
a) Diri sendiri
b) Isteri
c) Anak
d) Bapa
e) Ibu
f) Cucu
g) Datuk
h) Saudara
i) Ahli-ahli keluarga berikutnya.

Urutan ini adalah berdasarkan hadis Rasulullah s.a.w. yang menegaskan; “Mulailah dengan diri kamu, bersedekahlah kepada diri kamu. Jika ada lebihan, maka untuk isteri kamu. Jika ada lebihan, maka untuk ahli keluarga kamu. Jika ada lebihan lagi, maka untuk begini dan begini; yakni untuk orang di hadapan kamu, di kanan dan kiri kamu” (Riwayat Imam Muslim dan an-Nasai dari Jabir r.a.. al-Jami’ as-Saghier, hadis no. 46). Berkata Imam an-Nawawi mengulas hadis ini; di antara kesimpulan dari hadis ini ialah; hendaklah pemberian nafkah dimulakan mengikut tertib yang tersebut (dalam hadis). (Syarah Soheh Muslim, juz 7, Kitab az-Zakah, bab al-Ibtida’ Fi an-Nafaqah Bin-Nafsi Tsumma Ahlihi Tsumma al-Qarabah).

Perlu disebut juga di sini bahawa nafkah untuk isteri wajib diberikan oleh suami sekalipun isteri kaya dan berada. Suami yang gagal memberi nafkah sewajarnya kepada isterinya -mengikut kemampuannya- ia dianggap berhutang dengan isterinya kecualilah jika isteri menggugurkan haknya dengan kerelaannya sendiri. Begitu juga, isteri boleh menuntut fasakh di atas kegagalan suaminya memberi nafkah.

Adapun nafkah kepada orang lain selain isteri, ia tidak wajib melainkan apabila memenuhi dua syarat;

a) Mereka adalah miskin, tidak memiliki harta dan tidak mempunyai sumber pendapatan. Jika mereka mempunyai harta atau memiliki sumber pendapatan sendiri, tidaklah wajib lagi ia menyara mereka. Namun digalakkan ia meneruskan pemberiannya kepada mereka untuk mengekal kasih sayang dan silaturrahim.

b) Ia mempunyai kemampuan untuk menanggung mereka; sama ada dengan hartanya atau dengan sumber pendapatannya. Kemampuan ini merangkumi kos saraan untuk diri sendiri dan isteri. Jika ada lebihan (setelah ditolak keperluan diri dan isteri), barulah ia wajib menyara ahli-ahli keluarga yang lain.

Merujuk kepada soalan di atas, tidak harus suami mengabaikan nafkah kepada isteri dan anak-anak dengan alasan ingin membantu ibu-bapa di kampung kerana menafkahi isteri dan anak-anak adalah wajib. Jika benar ibu-bapa memerlukan nafkah darinya, ia hendaklah menafkahi mereka tanpa mengabaikan isteri dan anak-anak. Itupun jika ia mampu menampung semua mereka. Jika tidak, hendaklah ia mendahulukan isteri dan anak-anak.

Wallahu a’lam.

Rujukan;

1. Syarah Soheh Muslim, Imam an-Nawawi.
2. Manar as-Sabil, Ibnu Dhuyan.


My personal point of view, bagi isteri yang tidak bekerja, memang 100% mengharapkan nafkah dan duit belanja dari si suami lah. Apabila isteri tidak bekerja, makanya tanggungjawab suami menjadi lebih berat lah dari segi kewangan. Si isteri harus memahami kedudukan kewangan suami, kalau mampu hanya pakai motosikal, janganlah dipaksa suami membeli kereta. Berpada-pada kate orang. Sebab bagi aku la, sesusah mana  pon family tu, sebagai isteri, mintala si suami menghulurkan wang belanja biarpon hanya RM50 kepada ibu dan bapa nya.

Dan sebagai isteri yang berkerja, bantulah si suami dengan duit gaji yang ada supaya suami boleh membantu family dia terutama ibu dan bapa, tapi dengan syarat nafkah isteri dan anak-anak tidak diabaikanlah walaupun isteri bekerja ada gaji sendiri, paling sikit pon duit untuk makanan, beli pakaian dan bayaran sewa/pinjaman rumah dan kelengkapan rumah asas MESTI/WAJIB di bayar dan disediakan oleh suami lah secara sepenuhnya. Keperluan dan kehendak tambahan yang lain tu macam kereta, astro, internet, dan semua kemudahan dan kehendak lain yang kalau takde pon boleh je nak hidup, sebaiknya dikongsi bersama. 

Sharing is loving la right? Mudahan bahagia hingga syurga. Amin.

As me, aku dan hubby dah sibuk berkongsi dari segi kewangan sejak bercinta lagi. Yelah dua-dua jauh dari family, dua-dua pon biasiswa JPA. So management duit yang ada telah diolah dan dikontrol oleh encik boyfriend masa itu lah. But masih lah ade limitnya lagi. maksud limit tu takde lah di kontrol duit aku sampai aku nak membeli pon kena mintak izin dia. hoho.

Tapi dengan hasil sharing dan control itu kami dapat save sedikit duit biasiswa JPA itu kononnya untuk tujuan kawen. Ambek ko gatal gile kiteorang ni sampai pernah fikir abis belajar terus nak kawen, belum kerja dah sibuk simpan duit kawen engkau, ko ade?? Dengan duit yang ada itu dan tambahan sedikit duit yang kiteorang kumpul bila dah start kerja, bulan Mac 2009 kiteorang membuat pelaburan berharga dengan duit untuk kawen tu sebagai deposit kereta. Ko gila tak gila, nak kawen dah tu bulan 11 tahun yang sama. Boleh kiteorang keluarkan semua duit simpanan yang ada untuk membeli kereta honda city yang aku pakai sekarang ni hah dan start saving balik untuk kawen from RM 0. Gamble tak gamble, tapi rezeki nak kawen insyaAllah sentiasa murah. Alhamdulillah.

Sekarang bile dah kawen, kami still mengamalkan corak yang sama, Encek hubby masih mengekalkan jawatan menteri kewangan aku menteri membelanjakan.. aku still dapat duit belanja dari suami macam pergi sekolah haha. nafkah la tu.. rumah, pakaian aku, makan minum hubby lah yang tetap belikan, cuma nak lebih dan cantik bergaya aku top up la sikit. atau nak extra 1 2 ke, tudung mengerlip sampai mata silau ke.. cuma sekarang hawa nafsu lebih besar lah. Dulu kasut pasar malam RM 10 menjadi pilihan beg tangan 70% menjadi idaman, sekarang kalau ko tak masuk kedai Elle, Guess, kedai Hush Puppies, Clarks mata tengok yang New arrival tak sah engko..haihh..  kenapelah menjadi sebegini, napsu okeh napsu.. Nak membeli Coach, Gucci, LV, Prada tu laki aku kate tunggu aku jadi pengarah dia jadi CEO baru boleh beli.. hahah. Bile tu?? Sebab tu la gaji besar macam mane pon mane pernahnya nak cukup kan? kan? Dah dapat 1 lembah emas nak carik lagi 1 lembah emas lain. Lagi besar periuk lagi banyak kerak.. tak gitu? Itu lah lumrah manusia. haih.. ingatan dan pesanan untuk diri sendiri jugak la. Alhamdulillah, sekarang semua pakaian ke, tudung ke, baju ke, seluar kecik seluar besar baju kecik baju besar kalau beli bersama hubby, dia yang bayarkan, aku bayar kalau aku beli online yang juga dinamakan "gedik nak shopping online", itu sendiri mau ingatlaa.. Lagipon aku takde la tiap kali keluar akan membeli baju kasut bagai, kecuali barang dapur laa..

Hasil sharing is loving amalan kami menjadikan aku sorang yang agak kurang berbelanja dan agak kurang bershopping sendiri atau ketika bersama-sama kawan opis. Orang boleh lagi balik dari shopping di Jusco Permas Jaya hari jumaat dengan beg-beg plastik yang banyak. Aku setakat beg Chestnut tu boleh la..tak pon beg plastik la bahome. Aku survey dulu barang berkenan di hati, nanti beli bersama cik abg, selain selamat duit belanja aku, takde lah kena marah beli barang bukan-bukan bila balik rumah. Hahaha.

kad kredit ada 2 tapi statement balance tiap bulan kebanyakkannya RM 0, tapi kalau tengok statement balance kad kredit laki aku bulat biji mata korang. Haha. Yelah semua bayar dengan kad dia. Tapi setakat ni takde sampai hutang kad kredit tak boleh bayar setiap bulan. Kena bayar habis la tiap bulan pakai kad kredit nak point la katakan, jangan sesekali baki bawak ke depan, sebab jahatnya kad kredit ni bile kite tak habis bayar statement balance dia tiap bulan tu. Baki bawa kehadapan itu sungguh tidak bagus. Untung nya pakai kad kredit boleh ade diskaun extra untuk certain kedai dan ade point boleh tukar barang. Heheh. Selain selamat tak payah bawak cash banyak ke mana-mana. bawak kad plastik je..

Dan sebagai isteri yang bekerja kepada suami yang merupakan anak sulung lelaki dalam family, aku tak pernah halang suami beri duit kepada parents dia dan dia tak pernah halang aku beri duit pada family aku. So fair and square. lagipon bagi aku (ni nasihat hidup dari mak aku) menghulur duit pada family ni bukan sekadar tanda tanggungjawab tapi tanda kasih sayang yang sentiasa ada dan berpanjangan tanda terima kasih walaupon aku percaya both my parent n my parent in law tak pernah mengharap dan memaksa. Nanti kita pon jadi ibu bapa kepada anak yang dah kawen jugak ye dok? Mudahan hidup dan wang yang kami perolehi ni berkat dunia akhirat. Amin..

Apapon pendapatan suami isteri, kongsi-kongsila.. sharing is loving kan?
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

90 comments:

  1. jemput singgah sini sue:
    http://www.facebook.com/pages/Langsing-Sihat-Bergaya/402425403178221

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  6. saya br berkahwin..saya telah berhenti kerja selepas berkahwin krn suami berjanji dpt memberi nafkah setimpal dgn gaji yg saya dpt..tp setakat saya berkahwin dgn dia sehingga sekarang saya hanya dapat nafkah rm200 je tiap2 bln..kami masih tnggal bersama ibu bapa saya..suami juga ttp memberi rm100 utk org tua saya..tp saya ttp sedih krn suami lbh utamakan keluarganya krn tiap2 bln dia memperuntukkan lbh krg rm500 utk keluarganya.kdg2 kalau ada duit lbh dia masih berikan kpd ibu bapanya terang-terangan di dpn saya sdg2kan saya hanya dpt nafkah rm200 shj utk tiap2 bln.kalau saya xmintak atau xde alasan nk guna duit mmg xdpt la duit lbh,slps berkahwin simpanan saya tiap2 bulan spt sblm berkahwin pn entah ke mana.saya sedih jga krn makan minum kami ibu bapa saya yg menanggung...saya xtau nk lauhkan kpd sesiapa krn kalau saya lauhkan kpd dia saya takut dia menganggap saya dengki dgn keluarganya,kalau saya luah kpd ibu bapa saya akan memburukkan suami sendiri.utk pengetahuan saya seorg lulusan universiti tp masih belum dpt kerja ttp.itu yg membuatkan saya buntu dan menangis seorg diri..tlg bantu saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya juga seorang suri rumah,lulusan universiti.suami yang tanggung semua perbelanjaan keluarga..suami hanya akan bagi kat ibu bapanya dan ibu bapa sayajika ada lebihan dari perbelanjaan kami...jika tak cukup saya akan berterus terang kat suami dengan menunjukkan buku belanja kat suami..duit dapur hanya dalam lingkungan rm250 hingga 300..ada lebih saya simpan..puan kena berterus terang dengan suami dan meluahkan perasaan kepadanya..jangan simpan dalam hati..puan kena cari kerja dan jangan biarkan suami puan naik lemak..nanti dia akan biasa mengabaikan nafkah zahir puan..boleh bagi kat keluarga tapi biar nafkah anak isteri cukup dulu..

      Delete
    2. Salam.untung la masih lg dpt duit belanja.saya pun sama.surirumah.lepasan universiti.duit nafkah...kalau x mintak memang xkan dpt nye.sedih jadi isteri ni....tambah2 lg xbekerja..mana nk dpt duit kalau bkn dari suami.xkan la nk kna mintak setiap bulan.malu jugak dah mcm pengemis je duk mintak2.kadang xsemua kita blh berterus terang....bergantung pd sikap juge...

      Delete
    3. As salam, maaf ye sekadar berkongsi. Maksud nafkah utk isteri adalah duit belanja yg hanya digunakan utk isteri shj, tidaklah termasuk suami beri duit belanja utk rumah dan anak2. Duit nafkah utk isteri yg diberi oleh suami haram diambil oleh suami kecuali isteri merelakannya. Saya seorg isteri yg bekerjaya, suami hanya berniaga burger waktu mlm. Sblm ni suami bekerja terpaksa berhenti kerana menjg anak oku. Saya cuma meminta nafkah yg termampu diberi oleh suami. Contohnya utk belanja harian saya shj. Kita kena mengingatkan suami ttg tanggungjwb serta hukum tidak memberi nafkah sekiranya mampu. Klu suami tak boleh terima, maka berdosalah suami. Rujuklah kpd pjbt agama jika mslh berlarutan. In Shaa Allah..

      Delete
    4. Nafkah anak bini takkan pernah cukup.manusia mana pernah berasa cukup..elok la suami bagi kepada ibu bapanya. itu bermakna dia bertanggungjawab. dengan Rm300 itu cukup jika pandai kita gunakan.

      Delete
    5. Takkan lah suami tak pernah bagi walau RM1??tak logik la..kalau suami benar2 mampu hanya RM1, ambil lah dan redha

      Delete
    6. Assalam.. sy da kawen 7thn.. sume perbelanjaan family sy yg tanggung...
      dari rumah sewa (RM450/bln) da beli rumah sendiri (RM850/bln).. susu anak, pampers..belanja harian.. belanja sekolah anak.. urusan/yuran sekolah anak.. baby sitter.. hingga ke belanja hari raya...
      dlu suami keje despatch TNB gaji kecik.. so dia minta izin nak tukar dept (meter reader) sbb gaji besar.. janji nak bg sy paling kurang 1.5k ke 1k sebln sbb katenye keje baru byk komitment kat luar.. slalu balik lewat.. kdg2 sabtu ahad kerja.... tp janji tinggal janji... nafkah mmg bg.. klo mintak.. paling byk pon 100 sebulan.. tp sblum hujung bln dia akan mntak duit belanja balik dr saya.. paling kurang 300.. camtu sy nak kira dia bg nafkah ke apa? pergi keje anak2 br bangun tido.. balik rumah bila ank2 da tdo.. semua sy kene urus sendiri sehingga anak2 xsihat ke checkup ke semua saya urus sendiri.. gaji bersih masuk akaun biasa 3k keatas.. tp alasan dia byk utang.. utang apa sy xtahu sbb dia pernah bg duit/brg kemas/baju dll.. urusan rumah.. makanan anak beranak.. susu pampers anak semua xamik tahu.. contoh.. saya mintak duit ssu sbb gaji sy bln ni ngam2 bayar rumah, baby sitter, kad kredit, brg dapur dll.. mntak kat dia pon xder katenye.. tp esok ada konvoi motor ke morib boleh pergi.. ada plak duit.. ada pape cadangan apa yg perlu say buat??

      Delete
    7. salam sy cdgkan puan ajak suami membeli keperluan dapur. mingguan, bulanan atau harian. memandangkan tinggal dgn ibu bapa mungkin dia x perasan perkara begini sbb dia sibuk bekerja. tjkkan jg bil2 rumah. cdgkankongsi byr dgn ibu bapa. kalau duduk sendiri semua perlu bayar sendiri betul tak. ambil jln tengah puas hati semua pihak..

      Delete
    8. Salam, kalau ikut yang kita belajar kat kursus kahwin dulu. Nak deal masalah2 sebegini (perihal suami), kita sebagai isteri perlu berjumpa terus jabatan agama yang menguruskan hal kekeluargaan. Ustaz yang berilmu dalam perihal ini akan ditugaskan untuk menasihati encik suami. Ayuh wahai wanita, kuatkan diri dan 'take some action'. Berlaku adil pada diri sendiri dengan pergi mengadu masalah ini pada jabatan agama tersebut. Chaiyo!

      Delete
    9. Betul3x...unt peringatan kpd si suami ttg tggjwb spy x menyesal di padang masyar nanti....

      Delete
    10. Betul tu...

      Delete
    11. Betul tu...

      Delete
    12. Salam.. sy br kawen 6 bulan. Pas kawen sy brenti keje coz suami da jnji nk tanggung blanje sy termsukla hutang bnk sy.. tp bl da brenti die cume bg belanja rm200-300 jek sbln. Sakit btol ati sy. Jnji nk tlkng byor utang bnk entah ke mane. Nsib bek sblm brenti dl sy da plan bek2 camne nk uruskan utang bank in case suami xmampu. Yg nyakitkn ati sy ialah tang belanja blnn tu. Sy x panggil ia sbg belanja sy coz uit tu sy blanjekn tok li brg2 dapur..sdgkn pd sy suami yang ptut tanggung kslrhn brg dapur.. da la pas kawen bj selai pon xpenah beli tok sy..saki dmm pon mkn panadol jek. Xdenye nk g klnk. Bl nengok die keje penat2 sy jd kesian.. tp bl pkirkn sikapnye sgt kedekut & suke lambat2 beri blanje buatkn sy jd benci...apatah agi sy cam pengemis tiap2 bulan mntk uit blanje sdgkan itu tggjwb suami yg xperlu diingatkn slalu. Kdg2 rase nyesal kawen pon ade...nasib bek anak xde ag...

      Delete
  7. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Admin tlg padam komen ni..sbb gmbar sy keluar la sy xnk ade masalah balik dgn suami sy..komen sazatul akma ni tau plz klu bole secepat yg mngkin

      Delete
    2. Tidal benar sama sekali....sy cdgkan puan berbincang dgn kaunselor d pej agama demi menyelamatkan suami pn dpd terus menerus melakukan dosa krn tggjwb ini akan ditanya di pdg masyar nanti

      Delete
  8. Nafkah ibu jatuh no. 5? Biar betul...

    ReplyDelete
    Replies
    1. nafkah ibu adalah kewajipan bapa (suaminya)

      Delete
    2. betul..kewajipan suami adalah isteri dan anak2..lepas tu br pegi pada bapa dan ibu...ibu kewajipan bapa.bukan kewajipan ank..

      Delete
  9. salam...sy bekerja tapi gj kecil shj.suami sy bkn bkrja besar tp ble dh cmpur ot mmg byk jgk jumlah tu.sy dh kawin 5 tahun.3 4 bulan slps kwin adela bagi nafkah itupn sy mintak tp dgn byk songeh dia nk bagi sb dia kte sy bekerja itupn bagi RM 50 jer....slps ade anak dia stop bg duit 2.tp umh dia byrla.kete sy top up 3% sb sy yg guna hari2.blnja anak2 share.tp kebnyakan blnja dapur ng bju tuk harian anak2 sy yg selalu beli..sb kite sbgai ibu mmg psal hal2 gitu diambil berat.dia beli kdg2 atau lbh tepat jrg2.cuma slalu share duit taska anak,susu,pampers.anak2 ng sy hr2 htr taska ulang alik sana sini g klinik sume sy.duit myk kdg2 blk umh mak diapn sy yg isi.ni dh thun ke 5 br 4 5 kli stat blk bg rm50 kt sy itupn sy duk mtk n bergaduh gk klu bincang psl ni.alasannye saye bekerja.berbanding ng dia gaji dia dh lbh ckup tuk bg sy lebih, suami sy ni mmg xbagi nafkah kat parents dia agaknya dia fikir parents dia dah mmg berada xperlu bagi kot.sy xkisah klu dia nk bagi duit dia.tapi suami sy mmg berkira n kedekut.dia suka boroskan utk diri dia dgn membeli brg2 xbrfaedah cuma tuk kepuasan diri dia cth speaker kecil besar terlalu byk hingga semak mata memandang.sebab ape saya kte kedekut..kalau ktorang beli brg anak(pampers,susu) guna duit dia dlu lepas tu kt umh br kira blk sb sharekan beli..cth sy kene byr RM65.20 kt dia.20 sen tu kne byr gk...tu yg sye kte dia berkira n kedekut.suami sy mmg berperangai macam tu dan tabiat dia.mmg sy makan hati dgn dia.dgn kawan2 sye pn stakat rm1 -2 xla berkira..ni 20 sen pn kira.pakaian sy sepanjang idup ng dia xsmpai 5 helai dia bli itu yg adepn sy duk mtk2 ble befday sy itupn yg murah jer.nk jugak suami belikan sekali sekala.sedangkan nafkah dlm islam meliputi nafkah duit blanja,makan,pakai.tapi xjd kt sy.sume sy kne pkir sdr.klu sy xckup duit sy xpnh mtk dgn dia sy akan pnjm duit smpnan anak atau pnjm dgn adik sy.klu ckp bab duit dia ckup sensitif,bkn xduit tapi trlalu brkira.sy slalu beli mcm2 kt dia bj raye,hdiah befday tp dia nk bg kat saye....mmg sshla..mcm mane sy nk sanjung suami sndiri kalu mcm ni peelnye.ckp tngngjwb suami lbh bsr tp dia xlngkap sume 2.bkn nk sempurna tapi ckupla dia jlnkan t/jawab dia kt kami anak beranak.kalu sy ckp xduit dia kte pikir sdri nk cr..patut k suami ckp cmtu cm sy ni bkn isteri dia,mcm org luar.ktorg ade bli umh ng 2 nama la.lepas ni sume bnde yg kne byr cth kete,umh br ni ke byr half2,dlu kete dia byr 7% sy byr 3 % skang dh kne byr separuh2...ini yg sy skit hati ng dia.kne byr separuh2 sama rata...tapi gaji sy lgi sikit dr dia xsama pn.itu sume dia xpikir yg dia pikir sb umh 2 ade name sy. sb kotrg kongsi wt loan.deposit umh sy bg 3% jer dia bg 7% itu yg pape dia xpuas hati sy bg ckt.sy mmg x saving xsmptpn..ng blnja anak2 lg myk kete,mkn pakai lg...mklumla gji ckup2 mkn.kalu nk melaram cm org lain mmg xla.de byrn legal fees dia byr dlu gne duit dia nt sy kne byr blk kt dia dln RM 1000 +++ jer ,sy ckpla xduit dia kte pikir sdr nk nk cr duit cmne.dia sbgai suami knela papepn lbh tp bgi dia kene sama rata alasan sy kerja.kalu nk dia tanggung sume dia suh sy benti kerja...skang sy kerjapn byk xckp nt sy nk bli bj setaun sklipn lnsg haram,xnk sy ambik risiko benti kerja.nt nk blk kgpn pn ssh sb gne duit dia sb skrg nih duit myk sy byrla sb kg sy.duit tol dia tlg byrkan..lgpn tol rm50 jer pg blk.parents dia duk dkt2 cni jer sngla xpyh pkir nk blk kg tiap2 mgu mnempel kt ctu.adushh pikirkan sume nih xkn ade penyelesaian sb dh mmg tabiat dia berkira klu bab duit ni nk kte ng sy ng anakpn sme apetah lg ng keluarga dia.duit dia tuk diri dia jer.semoga Allah lembutkan hati dia spya jgn berkira lg ng kami.bkn niat sy mmbuka keaiban suami sdri tp tuk pengajaran kpd sume isteri2 di luar sana dan bkn anda seorng yg mengalami masalah berkaitan nafkah.kpd dpt suami yg bertnggungjawab alhamdulilah
    bersyukur ke hadratnya.Tabahlah wahai wanita bergelar isteri yg mengalami masalah nafkah ..semoga ada hikmah yg Allah janjikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan suami kena sediakan tempat tinggal, mkn, pakai utk isteri.. Ni kena share half2 pulak.. Sabar iye puan.. Harap2 suami puan cepat sedar dgn sikapnya itu..

      Delete
    2. Sabarla puan..klu puan masih boleh troskn hidup mcmtu myb byk pahala Allah bgi insya Allah...tp klu xboleh cbe cari jln keluar..takut kita terbuat dosa plak kt suami..apa2 pn,semoga semuanya dipermudahkn Allah..aminn

      Delete
    3. Salam, kalau ikut yang kita belajar kat kursus kahwin dulu. Nak deal masalah2 sebegini (perihal suami), kita sebagai isteri perlu berjumpa terus jabatan agama yang menguruskan hal kekeluargaan. Ustaz yang berilmu dalam perihal ini akan ditugaskan untuk menasihati encik suami. Ayuh wahai wanita, kuatkan diri and 'i know its not easy, but take some action'. Berlaku adil pada diri sendiri dengan pergi mengadu masalah ini pada jabatan agama tersebut. Chaiyo!

      Delete
    4. Maaf klu sy tersalah ckp...beli rumah n buat loan ats 2 nm suami n isteri adalah sgt2 tak digalakkan krn lbh byk keburukan dpd kebaikan...menurut peg perunding kew keluarga

      Delete
  10. saya bekerja..gaji saya lebih kurang je ngan suami..tapi suami tak pernah bagi nafkah dekat saya..pakaian,makanan semua saya yang beli sendiri...suami cuma bayarkan hutang kereta,bil air and tnb..saya membayar yuran tadika anak2..bil internet dan segala belanja dapur..
    keluarga suami selalu mintak duit..suami lebih pentingkan mak ayah dan adik2 dia dari saya dan anak2..

    ReplyDelete
  11. Makin ramai suami yg telan duit isteri.. Macam barah dah dlm masyarakat kita hari ini.. Alasan suami izinkn isteri bekerja menjdkn alasan kpd suami utk tidak memberi nafkah.. Terkini ada sbhgn masy. Mnyalahkn isteri bekerja menjadi punca suami culas..isteri bekerja punca mslh sosial.. Kbykn masyarakat hanya suka menunding jari pada isteri.. Sedangkn kegagalan suami dipandang enteng.. Inilah dilemma isteri zaman skrg..apabila lelaki tidak berperanan maka terbalik & huru hara sunnatullah.. Para isteri hari ini dlm tertekan & memberontak..tambahan ahli agama pula yg gemarkn menekan wanita dgn ancaman dosa & neraka.. Masyallah..menjawab la kalian di hadapan Allah nnt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya...sy setuju sgt2...ramai suami yg tidak melaksanakan tggjwb sbg suami dan ramai para ilmuan agama yg meletakkan kepincangan ketidaktanggungjawaban suami ini atas bahu isteri. ...bila kita dgr crmh para ilmuan agama...mrk lebih menekankan peranan isteri dan bukannya suami...sdgkan suami adalah ditugaskan memimpin isteri dan bkn sebaliknya...tu sb ramai suami yg sudah naik lemak terutamanya lelaki melayu islam...

      Delete
  12. Menjawabla suami2 camni kat akhirat nnt...

    ReplyDelete
  13. Masa bercinta dulu, " xpe, lepas kawin kita hidup klau susah sma2 susah, senang sma2 senang" yang penting i lap u, u lap me.. dr segi nafkah tu memang wajib bg suami kpd isteri, tetapi isteri harus menilai pendapatan suami tu dl.. isteri yg solehah, isteri yg tidak membebankan suami dan yg mensyukuri kebaikan yg dilakukan suami.. zaman skrg kenalah sma2 toleransi, hdup brumahtangga kena bantu-membantu..
    Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda bermaksud:“Kebanyakan ahli neraka adalah terdiri daripada kaum wanita.” Maka menangislah mereka dan bertanya salah seorang daripada mereka: “Mengapa terjadi demikian, adakah kerana mereka berzina atau membunuh anak atau kafir ?” Baginda menjawab : “Tidak, mereka ini ialah mereka yang menggunakan lidah menyakiti hati suami dan tidak bersyukur akan nikmat yang disediakan oleh suaminya.”(Riwayat Muslim)

    ReplyDelete
  14. Alhamdulillah..suami sy walaupun blaja x bape pandai,tp x memilih keje.dia keje kilang je.sy kenal dia masa sy sambung blaja lg.sy agak educated dr dia yg x lulus spm pun.hbis sy blaja terus dpt keje.walaupun dia dh lama keje,tp gaji sy yg bru keje tu sama byk dgn dia yg dh bertahun2 keje masa tu.tp sy x kesah sbb bg sy asalkn dia rajin insyaAllah rezeki Allah sntiasa ada.stahun sy bekerja kami pun betunang & kawen 10 bln kmudian.mmg kami kawen agak muda.sy bru 22thn.kami pindah sewa rumah sndri yg masa tu kami cuma ada set bilik tdo & tv 2nd hand.kami x kesah walaupun kwn2 & adik bradik (yg ppuan je slalu tnya soalan ni.maknenye?) sume dok tnya selesa ke dok umah ksong cmtu.yela,bsuh baju pn kene berus sndri,xde washing machine.tp kami buat sma2 keje rumah.mula2 kawen mmg agak short kit duit.sbb kami x pndai nk manage duit lg.utk mgatasi msalah ni sy buat bajet paper,duit yg kami dpt dgn monthly expenses.sy gabungkn gaji sy dan dia.syukur jg suami x bantah.dia bg sume gaji dia kat sy termsuk payslip coz nk tunjuk yg mmg dia dh bg smua kat sy.haha..bila dpt gaji kami akn withdraw semua,campurkn duit2 tu & bahagikn2 ikut perbelanjaan dlm bajet paper td.kami agihkn dgn msukan duit2 tersebut dlm sarung2 angpau & tulis kat sarung tu duit utk apa.cth,sewa rumah,instlment kreta,duit petrol,brg dapur & lain2.kami buat sama2 & rasa seronok pula mcm main puzzle rasanye..huhu..bygkn masa tu belum ada ank tp duit asik x cukup & brg rumah byk xde.cmne klu dh de ank nti?tp kami dh nekad.xnk beli hutang.beli murah pn xpe.janji cash.parent suami mmg fhm.dorg x penah paksa bg duit ke kmpung.sbb parent dia pn masih keje.tp klu balik mmg kami akn hulur.cuma xla fix tiap2 bln msti blk kmpung or kene bg duit kat family dia or sy.setelah 8 tahun kawen,skg kami dah ada 2 ank.dh berjaya beli rumah double story & terbaru beli kereta alza(bende2 besar ni mestila hutang ye).ye..slama bertahun2 tu kami cuma pakai kereta iswara yg agak dh season tp x kesah..msih ada kereta utk teduh wktu panas & hjn..sy mmg x minat perhiasan emas..walaupun kdg2 rasa tersindir dgn ckp2 org keliling tgk sy kosong tanpa hiasan emas (kecuali rantai & cincin tunang & nikah) tp bg sy umah & kereta lbih penting sbb ia utk keselesaan seiisi keluarga..sedangkn emas lbih kpd kepuasan sdri je.malah sy tgk rmai yg pakai emas berselirat-lirat tp umah masih sewa..skg sy dh resign keje dgn izin suami sbb Alhamdulillah suami sy skg mampu menanggung kami.cuma utk lbih selesa lg,sy buat bisnes online yg simple tp dpt income.smbil jaga ank2 sendiri (jimat duit babysitter plus lbih secure),dpt gak cari duit poket.suami masih lg beri semua gaji dia pd sy.sy akn uruskn mcm biasa & tunjuk bajet sy kat dia.dia cuma ambil duit blanja utk pegi keje saje..parent dia skg dh x bape sihat jd skg tiap2 bln mmg kami akn hulur utk perbelanjaan.utk parent sy pn dpt jg tp x sbyk parent dia coz sy byk abg & adik lelaki yg x lupa tgugjwb.tujuan sy becerita ni bkn nk belagak,menunjuk2.apalah sgt kreta alza tu.tp pghinaan yg kami tmpuh mmg buat kami kuat & nekad utk berdikari.pendapat sy,sifat timbang rasa tu penting.saling kerjasama & x mudah kalah dgn ckp2 org yg lbih kpd menjatuhkan.jika kita tau suami kt gaji x bsar,jgn la kt minta mcm2.sy slalu nekad dlm hati klu sy impikn apa2, 'kami' akan usahakn bnde tu smpai dpt.cth mcm nk beli peti sejuk,mmg la cantik yg 2 pintu,tp klu ikut keperluan kluarga yg kecil,1 pntu lbih murah & mencukupi.jd kami survey harga & kmpul duit smpai ckup utk beli peti sejuk yg masa tu beharga dlm rm600.mesin basuh lak kami beli yg semi auto yg hrga asal rm300 tp kami tawar dpt rm2++.hasilnye,dlm masa sethun lbih berkahwin,kami dpt beli semua brg rumah cash tanpa hutang.brg rumah tu termasuk set sofa yg agak so-so.tp bg sy set sofa tula penutup kelengkapan rumah sy yg serba lengkap (Alhamdulillah) walaupun semuanye x branded tp masih x mghampakan prestasinye.skarang,brg2 tu pun byk dh rosak & diganti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah....sy lihat ramai lelaki yg tidak mempunyai kelulusan akademik yg tinggi yg lebih bijak mengemudikan rumahtangga berbanding dgn yg berpendidikan tinggi..mungkin krn ego bg lelaki yg bpendidikan tinggi

      Delete
    2. alhamdulillah kalau lelaki yg tak berpendidikan tinggi tu lebih bijak menguruskan rumahtangga..mcmana pula kalau pelajaran tak tinggi tapi egonye tinggi menggunung..mcm tak kena tmpt pulak yer.

      Delete
  15. tp bg sy set sofa tula penutup kelengkapan rumah sy yg serba lengkap (Alhamdulillah) walaupun semuanye x branded tp masih x mghampakan prestasinye.skarang,brg2 tu pun byk dh rosak & diganti.tp walaupun dah mampu berbelanja lebih sikit,kami masih cuba kekalkn gaya hdup sederhana.sbb bila kt tau susahnya mendapatkn sesuatu,baru la kt akn lebih2 menghargai kewujudannye.bagi sy,kt berkahwin dgn org yg kt syg.xkn kt nk tgk dia hdup susah & sy rasa semestinye jg dia.cuma kdg2 lelaki ni x sensitif.kt kene terus terang sbb dia xde kuasa psikik utk fhm apa dlm hati kt.sy slalu bertrus terang.tp x smestinye apa yg kt ckp tu betul..tp utk lembutkn hati dia,mmg sy x nafikan mmg kene ada ilmu agama.kt kena igtkn tanggungjwb dia ikut ajaran islam dlm masa yg sama kt atasi mana kurang kat diri kt jg.berbincang la secara berhemah spt org dewasa.sabar mmg penting dlm rumah tgga.jgn cepat terpengaruh dgn org keliling yg kt x tau cmne lak susah senang dia.mgkin d mata kt dia senang..nk apa semua dpt.tp mgkin jg sbb dia dok swipe kad kredit smpai tejerut leher suami istri smata2 nk bergaya & lebih dari org lain.hanya berkongsi pengalaman sy yg bru 8 thn berumahtgga.harap mana yg sesuai tu amik la buat pengajaran yg x elok tu harap maafkn ye.tq sudi baca perkongsian sy.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Mari doakan lebih banyak pasangan suami isteri yang bertanggungjawab seperti ini. ^_^

      Delete
    2. Alhmdulillah..nmpknye suami anda tak ego tinggi wp anda lbh educated dr die

      Delete
  16. Tanpa sedar anda telah memburukan suami masing2 tidakkah itu lebih berdosa besar

    ReplyDelete
  17. Tanpa sedar anda telah memburukan suami masing2 tidakkah itu lebih berdosa besar

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu bukan memburukkan...ia cuma berkongsi masalah....kita saling x mengenali...xsalah kita berkongsi pendapat...

      Delete
    2. Betul tu saya setuju..

      Delete
    3. Betul tu saya setuju..

      Delete
    4. Betul tu saya setuju..

      Delete
  18. Ramai suami lupa tanggungjawab..itu pun dosa besar jugak. Dan bukak aurat tu pun berdosa besar.sekian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahahaha...tu mkn dia

      Delete
    2. Tapi jgn lah balas dosa dgn dosa..apa bezanya isteri dgn suami camtu..x bersyukur langsung..

      Delete
  19. bagi suami isteri bekerja....
    1. isteri bayau bill je
    2. suami beli barang dapur dan blanja makan/pakai luar.
    3. 10% drpd gaji sumbang pada setiap kluarga sendirior mertua.

    skdr cadangan.... bende fleksibel... berbincg la dgn suami/isteri. jgn simpan dlm.ati nanti benci menghasut diri.

    ReplyDelete
  20. salam...bagi saya topik macam ni memang panas kan..
    saya melihat rakan-rakan saya,ramai yang mendapat suami yang agak kedekut selepas berkahwin.
    sebelum kahwin,mewah dengan wang ringgit dan barang-barang...selepas kahwin pula jadi sebaliknya.
    pengalaman saya sebagai seorang wanita, sy jarang sgt meminta2 duit atau brg2 dengan suami. dr zaman bercinta hinggalah kami berkahwin. sekarang pun sudah 6 tahun sy bersama dengan suami. Alhamdulillah kami bahagia.
    sewaktu mula2 berkahwin,kami PJJ. suami jarang balik tapi dapat duit nafkah 500 tiap2 bulan. bila kami duduk sekali...sy berhenti kerja. ramai yg pertikai keputusan sy. yer la... zaman sekarang diorg ckp jgn bergantung 100% kt lelaki.ayat klise diorg 'klu jadi apa2,sng la sbb kita pompuan ni keje'. sy geleng kepala klu dengar ayat ni. btol tu sy xnafi kebenaran ayat tu tp niat kita kerana Allah...kerana suami...insyaAllah Allah akan bantu kita. ini kalau da awal2 pikir kerja untuk elak jadi pape lepas cerai,mana nk dpt pahala nye...
    tp rezeki sy ok.sekarang ni sy bekerja dr umah. duit yg sy dpt tu 100% milik sy.suami xbg duit nafkah tp semua bil2 umah,kete,tepon,mkn minum dll die yg byr.
    sekarang sy pun tgh hamil. insyaAllah bila anak sy lahir nnt, sy akan jg di rumah,dlm masa yg sama jg bekerja jana pendapatan sy dirumah jg. dpt memasak utk suami. duit nafkah walaupun xdpt da sekarang tp suami sy dah laksanakan tggungjwb asasnya.semua keperluan sy, die tanggung tanpa sy suruh.
    sekadar untuk pengajaran, semasa mula2 kenal lelaki..jgn la ajar diri ni meminta2...biarlah dia bg dgn ikhlas..insyaAllah dia akan bawak sikap tu selepas kahwin jg.dia lebih relax dgn kita. walaupun suami dpt bonus sekalipun,sy ttp xkn minta atau ajak die ke shopping mall. tp sebaliknya die pula mendesak tanya barang apa yg sy inginkan..
    sy pn tidaklah kata hidup sy ni bagus sgt...sekadar ingin berkongsi.walaupun ms depan xtau mcm mana.. untuk isteri yang alami masalah nafkah,sy faham mmg hati kita akn selalu berserabut.... byk2 berdoa ye kwn2...carilah doa2 untuk lembutkan hati suami...yg penting,kita buang dulu sifat2 negatif dlm diri kita (yg mungkin kita tidak sedar selama ni). mintak pertolongan dr Allah...ikhlas dlm berdoa...insyaAllah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. komen yang paling bernas..

      nasihat saya untuk perempuan di sana:
      nafkah bukan wang ringgit sahaja.makan minum, tempat tinggal, bil-bil. dah banyak suami korbankan untuk keluarga. jangan kerana tak bagi duit atau duit yg suami bagi tak banyak walau RM1 tapi di kira nafkah juga...janganlah jadi orang yang tak bersyukur. redha dengan rezeki yang Allah bagi. Jangan merungut.

      Delete
    2. Elok lah tu... Bagi rm1 pun nafkah gak.. Tapi lepas dpt gaji seminggu jer dah habis pastu isteri yg kena top up rm100 sehari dlm wallet sampai dpt gaji... Pastu isteri dpt rm1 lagi nafkah... Elok sangat... Mak ayah Adik bradik tak pernah lupakan bg duit sbb takut jd anak derhaka... Anak isteri abaikan... Tambah ada sorang anak ni istimewa lak... RM 1 dah cukup bagi kami... Alhamdullilah.... Hanya Allah jer yg tahu....

      Delete
  21. Sy suami berusia 27 thn, mpunyai seorang bayi usia 5 bln & istri tdk bekerja..sy mula bg belanja bulanan kat fmly first gaji sy keja paking..wlupun 100 sbln tp tgjwb sbgai anak dan abg kpd adik2 telaksana..skrg istri xbekerja tp mkn minum pakai semua cukup..sy bg kat dia 150 je ( sbb brg2 yg lain tmsuk brg mekap, brg anak semua sy belikn)..istri xmerungut sbb dia xperlu keluar 1 sen blanja pun, memadai dgn tugas dia mnjaga anak..fmly sy hantar 300-400 sbln, kdg2 astro kat kg kna potong sy yg setelkan..blm campur adik2 yg sms nk pakai duit..tp so far, xpenah pulak sy xcukup duit..xlebih n xkurang..sy xde simpanan, xde asb, xbayar apa2 installment pun sbb keta beli cash..bil2 umah bila dpt gaji trus sy byr n baki gaji dlm tgn ada 700 je utk modal blanja tmpat keja n isi myk..cukup je..bg sy n istri, fmly diutamakan sbb dorg lbh susah dr kami..sy n istri xpnah begaduh psl duit wlupun sy keja sorg n gaji xla bsar mna pun..

    Nasihat sy : klu diri sndiri gaji kuli, xperlu la hidup mcm gaji manager..xperlu la nk beli keta myvi br klu xmampu nk byr bln2 selama 9 thn..mula2 kawin pakai jela keta buruk, duk jela umah sempit klu itu je yg dpt kita xpikir psl duit..ajar anak2 hidup susah, biarkn dia rasa ape yg kita rasa kecik2 dulu sbb tu akan mngajar dia..tq

    Yg berkongsi: edyarjuna1987@gmail.com

    ReplyDelete
  22. alhamdulillah, walaupun pendapat suami kecil dan jarang2 dpt bagi nafkah kat saya, dia masih seorang suami yg baik, tak naik tangan, tak suka marah2, boleh dibawa berbincang. Cuma memang kadang2 bila kita lemah syaitan akan bisikkan macam2.. apa yg penting, kata suami saya.. sabar dan apa2 hal kita bincang dengan dada lapang, dengan fikiran terbuka.. suami atau isteri ada kekurangan.. kadang2 suami lupa, jadi isteri kena ingatkan.. cara menegur suami pula kena berhemah, jangan silap cakap.. nanti suami naik angin. Gunakanlah kelebihan kita, kelembutan dan kemanjaan kita utk memujuk suami. Nak menegur suami, lihat moodnya juga.. jadi isteri kena banyak sabar, cuba fahami suami sbb kadang2 kita yg salah sangka. Yg penting komunikasi. Kalau ada yg kita rasa tak puas hati, kita cakap elok2.. kadang2 bawa bergurau, sambil tu beri la hint.. supaya suami berasa belas terhadap kita.. dan jangan lupa, DOA. DOA tu penting dan kesannya amat2 kita tak duga. Selalulah dekatkan diri dgn Allah supaya kita jadi isteri yg lebih sabar, lebih tabah, lebih disayangi suami. Kalau ikutkan, saya ni gaji 2 kali ganda dpd suami, graduan pula dan dia SPM je tapi dia kerja kuat.. setiap kali saya rasa geram, marah dan tak puas hati, saya akan lihat kebaikan2 dia, selama 13 tahun kami berumahtangga, kami tempuh saat susah, senang, sedih, gembira, difitnah orang, duit tak ada, pinjam sana sini dan macam2.. tapi Allah tetap beri rezeki. Yakinlah kepada Allah, dan jangan putus asa.

    ReplyDelete
  23. Alhamdulilah...suaMi hadiah terindah buat sy.sy amt myayanginya.suami bisnes baiki motor.Alhamdulilh,sy msyukuri ape yg ade.nafkh sy didahulukn krna sy tdk bkerja dn mjage ank2 kami...sy juge mguruskn acc byaran bulanan.suami sy sgt murah ht kpd sy ,ibubp dn ibu sy..kami pcy Reziki Allah sentiasa ade....:)

    ReplyDelete
  24. Amalan prinsip kewangan yg bijaksana dan penuh sefahaman. Syabas.

    ReplyDelete
  25. Salam. Nak tnya suami saya anak sulung dlm kluarga, masih ade ibu. Tapi ibunye sudah berkahwin lain. Mslhnye skrg ibunye terasa hati pd suami sye, dan bnyk kali dah suami sye pergi mohon maaf pd ibunye. Ibunye mmg maafkannye tpi mslhnye ye maaf kt luaran je tpi dlmannye tdk. Ibu mertua sye ni mhu anak2nye memberi duit kpdnye setiap bln mslh kami punya kewangan hanya cukup utk mkn kmi sklurga je. Segala perbelanjaan sye yg tanggung, suami cuma byr duit kereta shj. Sye nak tnye sepatutnye sapa yg sepatutnye didahulukakn krn suami sye mendahulukan maknye sebab maknye terasa hati pd nye. Ingin thu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi lh sekadar mampu....asalkn mak tk mkn hati...ade lebihan bg pada mak...kurangkn belanje ..in sha allah lg murah rezeki...krna kedua2nya penting....tk rugi bg..klu tk bg kite sndri tk tentram buat apa kn.....just pndgan...tq:)

      Delete
  26. Totally agreed! parents susah payah bela kite, bg pelajaran. tak kan nak hulur Rm 100 sebulan pn berat. lg pun from my own experience ble kte by duet kat parents macam cukup je duit gaji tu. xde duit pun cam relax je. x glabah. the power of barakah :-)

    ReplyDelete
  27. OMG. LIAT NYE LELAKI MELAYU MALAYSIA NI NK BG NAFKAH. NK KAWEN SKRG PUN FIKIR BYK KALI SBB LELAKI MELAYU NI RAMAI SGT YG SELFISH N TAK MALU MAKAN DUET BINI. KEPADA IBU BAPA YG ADA ANAK LELAKI DIDIK LAH MEREKA SEBAIK NYA SUPAYA MENJADI SEORG YG GENTLEMAN DAN BERTANGGUNGJAWAB.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nafkah zahir mmg liat sgt nak bg..nafkah batin..laju jer.

      Delete
  28. Saya ingin tahu jika suami bergaji kecil..setelah tolak makan,bil utiliti,sewa rumah lebihan gaji cuma rm40.. Apa yang perlu suami buat mengikut hukum islam? Adakah simpan untuk kegunaan dia sendiri,bagi ayahnya di kampung atau beri pada saya?
    Bulan lainnya pula suami belum bayar sewa rumah kerana guna gaji yang ada untuk makan minum kami sekeluarga..adakah suami perlu menggantikan nafkah saya pada bulan tersebut? (Kira hutang le)..

    ReplyDelete
  29. nampaknya topik ni menjadi hangat. kepada yang mengadu masalah, sy minta maaf kerana tidak mampu memberi saranan dan nasihat.. umur saya dalam perkahwinan masih setahun jagung, rasa tidak sesuai pulak sy menjadi penasihat sedangkan sy juga seorang yang masih memerlukan nasihat. walau apa pon saya doakan semua yang terbaik. semoga semua bahagia.. walau apa pon terjadi muafakat dalam hubungan suami isteri yang terbaik.. kalau rasa stress jalan yang terbaik kembali memohon ketenangan daripada Allah swt.

    ReplyDelete
  30. alhamdulillah... sy dpt suami yg baik. sy bekerja dia pun bkrja. gaji sama2 ats pinggang. bil ngasuh 2ank n bil air sy byr. kete n brg2 ank dia byr. tp ats gaji kami yg ngam2 ni,mmg jrg la sy dpt nafkah. dlu sblm ada ank tiap2 bln 300 husbnd sy bgi. ni dh ade dua ank,pbnljaan ank pun dh400. xtermasuk bju2 just pampers n susu. tp sy xmengira pun. sb sy thu kmmpuan suami sy mcm mn. dia je la kdg2 mcm berslh je xbgi nafkh. sy okayy je... tp sy ni klau blh tiap bln nk jgk ada 1 bnda. xkira la mekap ke bju ke,yg murah2 je. sb after dia byr smua tu,balance yg tgal just ckup2 bubuh myk moto je tiap2 bln. kdg2 suami sy dpt side income dia akn tapau jgk la mknn utk sy (cos sy ni xmkn pun,nk save dt)... sy btul2 hrgai suami sy... akak2 yg lain berbncg la dgn dia. walhal suami sy 2thun muda dpd sy. salam

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum,,saya baru 2 bln berkahwin,seorang suri rumah sepenuh masa,sebelum berkahwin pon saya tidak bekerja dan suami terima dgn seadanya dan tidak menggalakan saya bekerja,katanya dia masih boleh menyara saya wlupun gaji tidak mencecah 3k,suami saya ank bongsu dr 10 bradik,2 lelaki 8 prempuan,serta mempunyai seorang kakak OKU(pekak & bisu) ,mak sudah meninggal dan masih mempunyai ayah..kami tinggal bersama ibubapa saya sendiri memandangkan suami masih belum stabil dr segi kewangan,masalahnya timbul apabila suami lebih mementingkan keluarganya dr saya,dy hanya bg nafkah kepada saya rm100 sbln,tetapi saya tidak kisah kerana saya faham akn keadaan kewangan suami saya,sebaliknya ayahnya sudah berpencen,duit pencen ada,ank2 yg juga bagi duit kepada dy,ayahnya seakan akan lupa bahawa suami saya telah berkahwin,setiap bln suami akn bank in duit kepada ayahnya,serta dipaksa balik ke kpg utk membeli barang keperluan rumah sehinggakan suami saya belajakan duit beli barang di kpg hampir rm600,ayahnya juga turut ckp kepada suami dan saya bahawa tanggungjwab suami saya yg pling utama adalah terhadap ayahnya sdri dan kakak2 yg masih belum brkahwin serta kakak yg OKU tersebut,sehinggakan pakaian dlm juga suami sy belikan utk kakaknya,keluarga suami saya boleh dikatakan titik berat dengan hal agama apatah lagi berkaitan solat tetapi yg musykilnya bila hal tanggungjawab mereka ambil x kisah,kenapa suami saya yg perlu menanggung kesemuanya sedangkan adik bdik yg juga mempuanyai kerja yg stabil..saya rasa tertekan apabila suami asik mengadu diut gajinya habis awal sedangkan keperluan dy dan saya sdri masih belum dibeli,saya juga malu dgn keluarga saya,wlupun sudah brkahwin tetapi bapa saya masih menaggung makan saya serta suami,sepanjang berkhawin saya belum pernah gi pasar beli barang masak,semua bapa saya yg beli,seolah2 saya masih lg bujang.suami pula seorang yg caring dgn keluarganya sanggup belanjakan kesemua duitnya,baru2 ini kami pergi beli barang keperluan dan membelajakan wang kurg dr rm200 suami sudah merungut tetapi dy x kisah klo membelanjakn duitnya membeli barang keperluan keluarga melebihi rm500,sedangkan nafkah terhadap isteri dan ank2 adalah wajib wlupun isteri bkerja dan tanggungjwab yg pling utama adalah isteri dan ank2 sterusnya barulah ibubapa,betapa mudahnya seorang laki melafazkan nikah tapi sering lupa lafaz taklik yg sudah termaktub nafkah zahir batin,makan,pakai dan tempat tinggal adalah tanggunjawab suami,kami masih belum dikurniakan zuriat,saya tidak dapat bayangkan jika Insya Allah rezeki Allah kurniakan kami zuriat bagaimana pula keadaannya nanti..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masalah awak sama mcm sy..
      Suami suka merungut.tapi klu bg kat kluarga xpa..gaji x seberapa..padahal adik beradik lain ada yg berpendapatan tggi dn kurang tanggungan..
      Knp suami x mgaku yg diri tu x lah berkemampuan ?? Tapi x utamakan isteri ngan anak2 dulu..berlagak mampu..klu kluarga yg minta duit...xmgeluh plak..sakit nya hati...

      Delete
  32. Alhamdulillah...saya juga suri rumah berijazah. Suami pegawai kerajaan. Walaupun suami mampu dan beri nafkah pada saya. Saya minta izin utk buat bisnes on9 dari rumah dan alhamdulillah bisnes menjadi. Tiada masalah lagi dr segi kewangan. Kita sebagai isteri perlu berdikari dan bijak ambil peluang walaupun di rumah.

    Jemput ke blog saya www.sayangkunurhana.blogspot.com

    ReplyDelete
  33. Assalam..

    saya nak tanya,sekiranya suami berkata utk berhutang dlu nafkah dlu selama tiga bulan, apekah boleh?padahal isteri amat memerlukan belanja tersebut,
    tetapi pada mak dia blh beri dlu.mana patot dia utamakan?isteri atau maknya?

    harap membantu,

    ReplyDelete
  34. Kalau diikutkan nafkah ni sgt basic. Tp basic2 pun zaman skrg semua ada price tag. Yg dok kata isteri x bersyukur tu pk2 la dulu. Bukannya dia komplen rumah xde sofa. Setakat 200 tu duduk pedalaman sarawak cukup la kot. Org ckp isu nafkah dia tukar isu derhaka.

    ReplyDelete
  35. suami sy bg nafkah tp dkt ujung bulan mintak balik.mak mertua tinggal dgn kami.suami lbh sk dgr ckp mak dia yg gemar cuti2 malaysia..dan stiap minggu belanja faveret mknn mak dia pdhal sy dah msk mcm2 kat rmh.kdg2 bil smpai 2 bln x bbyr.sy kerap menasihati suami tp ayat suami dia hanya ade mak seorg...sy buntu.rs mcm nak g pejabat agama dapatkan penjelasan......

    ReplyDelete
  36. jika ibubapa dah habis simpanan bagi anak belajar, ratusan ribu sangup dgn kereta berumur 30 tahun, kerja siang malam, bila anal dapat isteri, dia bagi ibubapa 400-500, merah padam muka isteri.... bapa yg patut boleh beli honda accord hammpir pakai honda cup. anak gaji 5000 bagi 10% kat orang tua pun susah. ... macam cita TV, tapi kerap berlaku

    ReplyDelete
  37. Tak yah bagi kawin la anak tu kalau nak harap bila besar dapat balas jasa, jaga, bagi duit... Ni tak bila abis blaja dpt kerja sibuk suruh kawin pastu tak sedar yg anak nya abaikan tanggung jawab rumah tangga demi nak jadi anak soleh.. Adik bradik pun sama kaki menyibuk.. Sikit sikit duk cakap jasa besar kan anak.. Sebab nak berjasa Sgt anak anak n bini tak di bagi nafkah... Malah kaut yg anak Bini ada la... Ingat anak atau abg dia pegawai gaji byk sgt ker... Akhir bulan pun aku kena top up kat dia.. Jawabnya duit blanja rumah susu pempers anak anak aku la yg tanggung.. Duit simpanan utk anak anak mak ayah aku yg bagi... Memang aku suri rumah, dorg ingat anak atau Abg dorg kut yg bagi duit kat aku... Sbb tu pandang aku semacam.. Aku suri rumah tapi dlm masa yg sama tlg mak ayah bisnes.. Kira dpt gaji juga la.. Tak kan nak bgtahu org yg utg bersih niaga dpt simpan bank 15k me 20k sebulan.. Riak la pulak kan... Masalahnya org laki ni ego tak nak cakap yg duit gaji dia cukup cukup makan dia jer... Mentang mentang blajar habis u ingat gaji besar sgt ker... Pakat kutip duit Adik bradik nak penuhi impian mak buat rumah yg dah cukup besar bagi aku la ada 8 bilik tidur dah.. Bagi la laki aku..habis duit gaji sebulan pastu aku lak yg kena tanggung makan minum dia.. Pastu perangai yg nak suh balik kg slalu.. Adik bradik dia lain tak apa la byk duit kut dual Kali sebulan pun bole balik.. Ni tiap Kali balik pokai, aku kena top up utk dia pergi kerja n makan minum.. Kalau bkl kg aku duit dia sepuluh sen pun tak yah wak keluar semua mak ayah aku sponsor.. Hmmm... Malas nak membebel lg... Cerita tak kan habis kalau nak harap anak balas jasa... Aku rasa laki aku memang anak yg soleh bg mak ayah dia.. Tu pun tak cukup lg bg mak n Adik bradik dia nak apa lg pun aku tak tahu dari laki aku.. Tapi dia tak sedar yg anak dia tak berjasa pun kat anak anak dan isteri.. Aku ada anak istimewa sorang.. Jawab la nanti.. Apa apa aku berharap ibu bapa ni redha jer lah.. Itu tanggung jawab kita besar kan anak anak.. Jgn berharap sgt... Dan pada adik adik ipar duai jangan la menyibuk sgt... Faham menahami la sikit... Jgn nak tgk salah org jer... Pada org org tua lak.. Dah lah..cukup la jd hantu duit ker harta ker.. Menantu bg duit layan la kalau tak buat acuh tak acuh... Balik kg anak dah bagi duit ..menantu bagi tp mungkin sebagai bayar homestay bg dia... Hmmm.. Itu lah nasib suami Ku yg tersayang.. Tersepit diantara tanggung jawab... Kasiannnnnnn....

    ReplyDelete
  38. Tak yah bagi kawin la anak tu kalau nak harap bila besar dapat balas jasa, jaga, bagi duit... Ni tak bila abis blaja dpt kerja sibuk suruh kawin pastu tak sedar yg anak nya abaikan tanggung jawab rumah tangga demi nak jadi anak soleh.. Adik bradik pun sama kaki menyibuk.. Sikit sikit duk cakap jasa besar kan anak.. Sebab nak berjasa Sgt anak anak n bini tak di bagi nafkah... Malah kaut yg anak Bini ada la... Ingat anak atau abg dia pegawai gaji byk sgt ker... Akhir bulan pun aku kena top up kat dia.. Jawabnya duit blanja rumah susu pempers anak anak aku la yg tanggung.. Duit simpanan utk anak anak mak ayah aku yg bagi... Memang aku suri rumah, dorg ingat anak atau Abg dorg kut yg bagi duit kat aku... Sbb tu pandang aku semacam.. Aku suri rumah tapi dlm masa yg sama tlg mak ayah bisnes.. Kira dpt gaji juga la.. Tak kan nak bgtahu org yg utg bersih niaga dpt simpan bank 15k me 20k sebulan.. Riak la pulak kan... Masalahnya org laki ni ego tak nak cakap yg duit gaji dia cukup cukup makan dia jer... Mentang mentang blajar habis u ingat gaji besar sgt ker... Pakat kutip duit Adik bradik nak penuhi impian mak buat rumah yg dah cukup besar bagi aku la ada 8 bilik tidur dah.. Bagi la laki aku..habis duit gaji sebulan pastu aku lak yg kena tanggung makan minum dia.. Pastu perangai yg nak suh balik kg slalu.. Adik bradik dia lain tak apa la byk duit kut dual Kali sebulan pun bole balik.. Ni tiap Kali balik pokai, aku kena top up utk dia pergi kerja n makan minum.. Kalau bkl kg aku duit dia sepuluh sen pun tak yah wak keluar semua mak ayah aku sponsor.. Hmmm... Malas nak membebel lg... Cerita tak kan habis kalau nak harap anak balas jasa... Aku rasa laki aku memang anak yg soleh bg mak ayah dia.. Tu pun tak cukup lg bg mak n Adik bradik dia nak apa lg pun aku tak tahu dari laki aku.. Tapi dia tak sedar yg anak dia tak berjasa pun kat anak anak dan isteri.. Aku ada anak istimewa sorang.. Jawab la nanti.. Apa apa aku berharap ibu bapa ni redha jer lah.. Itu tanggung jawab kita besar kan anak anak.. Jgn berharap sgt... Dan pada adik adik ipar duai jangan la menyibuk sgt... Faham menahami la sikit... Jgn nak tgk salah org jer... Pada org org tua lak.. Dah lah..cukup la jd hantu duit ker harta ker.. Menantu bg duit layan la kalau tak buat acuh tak acuh... Balik kg anak dah bagi duit ..menantu bagi tp mungkin sebagai bayar homestay bg dia... Hmmm.. Itu lah nasib suami Ku yg tersayang.. Tersepit diantara tanggung jawab... Kasiannnnnnn....

    ReplyDelete
  39. Tak yah bagi kawin la anak tu kalau nak harap bila besar dapat balas jasa, jaga, bagi duit... Ni tak bila abis blaja dpt kerja sibuk suruh kawin pastu tak sedar yg anak nya abaikan tanggung jawab rumah tangga demi nak jadi anak soleh.. Adik bradik pun sama kaki menyibuk.. Sikit sikit duk cakap jasa besar kan anak.. Sebab nak berjasa Sgt anak anak n bini tak di bagi nafkah... Malah kaut yg anak Bini ada la... Ingat anak atau abg dia pegawai gaji byk sgt ker... Akhir bulan pun aku kena top up kat dia.. Jawabnya duit blanja rumah susu pempers anak anak aku la yg tanggung.. Duit simpanan utk anak anak mak ayah aku yg bagi... Memang aku suri rumah, dorg ingat anak atau Abg dorg kut yg bagi duit kat aku... Sbb tu pandang aku semacam.. Aku suri rumah tapi dlm masa yg sama tlg mak ayah bisnes.. Kira dpt gaji juga la.. Tak kan nak bgtahu org yg utg bersih niaga dpt simpan bank 15k me 20k sebulan.. Riak la pulak kan... Masalahnya org laki ni ego tak nak cakap yg duit gaji dia cukup cukup makan dia jer... Mentang mentang blajar habis u ingat gaji besar sgt ker... Pakat kutip duit Adik bradik nak penuhi impian mak buat rumah yg dah cukup besar bagi aku la ada 8 bilik tidur dah.. Bagi la laki aku..habis duit gaji sebulan pastu aku lak yg kena tanggung makan minum dia.. Pastu perangai yg nak suh balik kg slalu.. Adik bradik dia lain tak apa la byk duit kut dual Kali sebulan pun bole balik.. Ni tiap Kali balik pokai, aku kena top up utk dia pergi kerja n makan minum.. Kalau bkl kg aku duit dia sepuluh sen pun tak yah wak keluar semua mak ayah aku sponsor.. Hmmm... Malas nak membebel lg... Cerita tak kan habis kalau nak harap anak balas jasa... Aku rasa laki aku memang anak yg soleh bg mak ayah dia.. Tu pun tak cukup lg bg mak n Adik bradik dia nak apa lg pun aku tak tahu dari laki aku.. Tapi dia tak sedar yg anak dia tak berjasa pun kat anak anak dan isteri.. Aku ada anak istimewa sorang.. Jawab la nanti.. Apa apa aku berharap ibu bapa ni redha jer lah.. Itu tanggung jawab kita besar kan anak anak.. Jgn berharap sgt... Dan pada adik adik ipar duai jangan la menyibuk sgt... Faham menahami la sikit... Jgn nak tgk salah org jer... Pada org org tua lak.. Dah lah..cukup la jd hantu duit ker harta ker.. Menantu bg duit layan la kalau tak buat acuh tak acuh... Balik kg anak dah bagi duit ..menantu bagi tp mungkin sebagai bayar homestay bg dia... Hmmm.. Itu lah nasib suami Ku yg tersayang.. Tersepit diantara tanggung jawab... Kasiannnnnnn....

    ReplyDelete
  40. Tak yah bagi kawin la anak tu kalau nak harap bila besar dapat balas jasa, jaga, bagi duit... Ni tak bila abis blaja dpt kerja sibuk suruh kawin pastu tak sedar yg anak nya abaikan tanggung jawab rumah tangga demi nak jadi anak soleh.. Adik bradik pun sama kaki menyibuk.. Sikit sikit duk cakap jasa besar kan anak.. Sebab nak berjasa Sgt anak anak n bini tak di bagi nafkah... Malah kaut yg anak Bini ada la... Ingat anak atau abg dia pegawai gaji byk sgt ker... Akhir bulan pun aku kena top up kat dia.. Jawabnya duit blanja rumah susu pempers anak anak aku la yg tanggung.. Duit simpanan utk anak anak mak ayah aku yg bagi... Memang aku suri rumah, dorg ingat anak atau Abg dorg kut yg bagi duit kat aku... Sbb tu pandang aku semacam.. Aku suri rumah tapi dlm masa yg sama tlg mak ayah bisnes.. Kira dpt gaji juga la.. Tak kan nak bgtahu org yg utg bersih niaga dpt simpan bank 15k me 20k sebulan.. Riak la pulak kan... Masalahnya org laki ni ego tak nak cakap yg duit gaji dia cukup cukup makan dia jer... Mentang mentang blajar habis u ingat gaji besar sgt ker... Pakat kutip duit Adik bradik nak penuhi impian mak buat rumah yg dah cukup besar bagi aku la ada 8 bilik tidur dah.. Bagi la laki aku..habis duit gaji sebulan pastu aku lak yg kena tanggung makan minum dia.. Pastu perangai yg nak suh balik kg slalu.. Adik bradik dia lain tak apa la byk duit kut dual Kali sebulan pun bole balik.. Ni tiap Kali balik pokai, aku kena top up utk dia pergi kerja n makan minum.. Kalau bkl kg aku duit dia sepuluh sen pun tak yah wak keluar semua mak ayah aku sponsor.. Hmmm... Malas nak membebel lg... Cerita tak kan habis kalau nak harap anak balas jasa... Aku rasa laki aku memang anak yg soleh bg mak ayah dia.. Tu pun tak cukup lg bg mak n Adik bradik dia nak apa lg pun aku tak tahu dari laki aku.. Tapi dia tak sedar yg anak dia tak berjasa pun kat anak anak dan isteri.. Aku ada anak istimewa sorang.. Jawab la nanti.. Apa apa aku berharap ibu bapa ni redha jer lah.. Itu tanggung jawab kita besar kan anak anak.. Jgn berharap sgt... Dan pada adik adik ipar duai jangan la menyibuk sgt... Faham menahami la sikit... Jgn nak tgk salah org jer... Pada org org tua lak.. Dah lah..cukup la jd hantu duit ker harta ker.. Menantu bg duit layan la kalau tak buat acuh tak acuh... Balik kg anak dah bagi duit ..menantu bagi tp mungkin sebagai bayar homestay bg dia... Hmmm.. Itu lah nasib suami Ku yg tersayang.. Tersepit diantara tanggung jawab... Kasiannnnnnn....

    ReplyDelete
  41. Tak yah bagi kawin la anak tu kalau nak harap bila besar dapat balas jasa, jaga, bagi duit... Ni tak bila abis blaja dpt kerja sibuk suruh kawin pastu tak sedar yg anak nya abaikan tanggung jawab rumah tangga demi nak jadi anak soleh.. Adik bradik pun sama kaki menyibuk.. Sikit sikit duk cakap jasa besar kan anak.. Sebab nak berjasa Sgt anak anak n bini tak di bagi nafkah... Malah kaut yg anak Bini ada la... Ingat anak atau abg dia pegawai gaji byk sgt ker... Akhir bulan pun aku kena top up kat dia.. Jawabnya duit blanja rumah susu pempers anak anak aku la yg tanggung.. Duit simpanan utk anak anak mak ayah aku yg bagi... Memang aku suri rumah, dorg ingat anak atau Abg dorg kut yg bagi duit kat aku... Sbb tu pandang aku semacam.. Aku suri rumah tapi dlm masa yg sama tlg mak ayah bisnes.. Kira dpt gaji juga la.. Tak kan nak bgtahu org yg utg bersih niaga dpt simpan bank 15k me 20k sebulan.. Riak la pulak kan... Masalahnya org laki ni ego tak nak cakap yg duit gaji dia cukup cukup makan dia jer... Mentang mentang blajar habis u ingat gaji besar sgt ker... Pakat kutip duit Adik bradik nak penuhi impian mak buat rumah yg dah cukup besar bagi aku la ada 8 bilik tidur dah.. Bagi la laki aku..habis duit gaji sebulan pastu aku lak yg kena tanggung makan minum dia.. Pastu perangai yg nak suh balik kg slalu.. Adik bradik dia lain tak apa la byk duit kut dual Kali sebulan pun bole balik.. Ni tiap Kali balik pokai, aku kena top up utk dia pergi kerja n makan minum.. Kalau bkl kg aku duit dia sepuluh sen pun tak yah wak keluar semua mak ayah aku sponsor.. Hmmm... Malas nak membebel lg... Cerita tak kan habis kalau nak harap anak balas jasa... Aku rasa laki aku memang anak yg soleh bg mak ayah dia.. Tu pun tak cukup lg bg mak n Adik bradik dia nak apa lg pun aku tak tahu dari laki aku.. Tapi dia tak sedar yg anak dia tak berjasa pun kat anak anak dan isteri.. Aku ada anak istimewa sorang.. Jawab la nanti.. Apa apa aku berharap ibu bapa ni redha jer lah.. Itu tanggung jawab kita besar kan anak anak.. Jgn berharap sgt... Dan pada adik adik ipar duai jangan la menyibuk sgt... Faham menahami la sikit... Jgn nak tgk salah org jer... Pada org org tua lak.. Dah lah..cukup la jd hantu duit ker harta ker.. Menantu bg duit layan la kalau tak buat acuh tak acuh... Balik kg anak dah bagi duit ..menantu bagi tp mungkin sebagai bayar homestay bg dia... Hmmm.. Itu lah nasib suami Ku yg tersayang.. Tersepit diantara tanggung jawab... Kasiannnnnnn....

    ReplyDelete
  42. Tak yah bagi kawin la anak tu kalau nak harap bila besar dapat balas jasa, jaga, bagi duit... Ni tak bila abis blaja dpt kerja sibuk suruh kawin pastu tak sedar yg anak nya abaikan tanggung jawab rumah tangga demi nak jadi anak soleh.. Adik bradik pun sama kaki menyibuk.. Sikit sikit duk cakap jasa besar kan anak.. Sebab nak berjasa Sgt anak anak n bini tak di bagi nafkah... Malah kaut yg anak Bini ada la... Ingat anak atau abg dia pegawai gaji byk sgt ker... Akhir bulan pun aku kena top up kat dia.. Jawabnya duit blanja rumah susu pempers anak anak aku la yg tanggung.. Duit simpanan utk anak anak mak ayah aku yg bagi... Memang aku suri rumah, dorg ingat anak atau Abg dorg kut yg bagi duit kat aku... Sbb tu pandang aku semacam.. Aku suri rumah tapi dlm masa yg sama tlg mak ayah bisnes.. Kira dpt gaji juga la.. Tak kan nak bgtahu org yg utg bersih niaga dpt simpan bank 15k me 20k sebulan.. Riak la pulak kan... Masalahnya org laki ni ego tak nak cakap yg duit gaji dia cukup cukup makan dia jer... Mentang mentang blajar habis u ingat gaji besar sgt ker... Pakat kutip duit Adik bradik nak penuhi impian mak buat rumah yg dah cukup besar bagi aku la ada 8 bilik tidur dah.. Bagi la laki aku..habis duit gaji sebulan pastu aku lak yg kena tanggung makan minum dia.. Pastu perangai yg nak suh balik kg slalu.. Adik bradik dia lain tak apa la byk duit kut dual Kali sebulan pun bole balik.. Ni tiap Kali balik pokai, aku kena top up utk dia pergi kerja n makan minum.. Kalau bkl kg aku duit dia sepuluh sen pun tak yah wak keluar semua mak ayah aku sponsor.. Hmmm... Malas nak membebel lg... Cerita tak kan habis kalau nak harap anak balas jasa... Aku rasa laki aku memang anak yg soleh bg mak ayah dia.. Tu pun tak cukup lg bg mak n Adik bradik dia nak apa lg pun aku tak tahu dari laki aku.. Tapi dia tak sedar yg anak dia tak berjasa pun kat anak anak dan isteri.. Aku ada anak istimewa sorang.. Jawab la nanti.. Apa apa aku berharap ibu bapa ni redha jer lah.. Itu tanggung jawab kita besar kan anak anak.. Jgn berharap sgt... Dan pada adik adik ipar duai jangan la menyibuk sgt... Faham menahami la sikit... Jgn nak tgk salah org jer... Pada org org tua lak.. Dah lah..cukup la jd hantu duit ker harta ker.. Menantu bg duit layan la kalau tak buat acuh tak acuh... Balik kg anak dah bagi duit ..menantu bagi tp mungkin sebagai bayar homestay bg dia... Hmmm.. Itu lah nasib suami Ku yg tersayang.. Tersepit diantara tanggung jawab... Kasiannnnnnn....

    ReplyDelete
  43. Tak yah bagi kawin la anak tu kalau nak harap bila besar dapat balas jasa, jaga, bagi duit... Ni tak bila abis blaja dpt kerja sibuk suruh kawin pastu tak sedar yg anak nya abaikan tanggung jawab rumah tangga demi nak jadi anak soleh.. Adik bradik pun sama kaki menyibuk.. Sikit sikit duk cakap jasa besar kan anak.. Sebab nak berjasa Sgt anak anak n bini tak di bagi nafkah... Malah kaut yg anak Bini ada la... Ingat anak atau abg dia pegawai gaji byk sgt ker... Akhir bulan pun aku kena top up kat dia.. Jawabnya duit blanja rumah susu pempers anak anak aku la yg tanggung.. Duit simpanan utk anak anak mak ayah aku yg bagi... Memang aku suri rumah, dorg ingat anak atau Abg dorg kut yg bagi duit kat aku... Sbb tu pandang aku semacam.. Aku suri rumah tapi dlm masa yg sama tlg mak ayah bisnes.. Kira dpt gaji juga la.. Tak kan nak bgtahu org yg utg bersih niaga dpt simpan bank 15k me 20k sebulan.. Riak la pulak kan... Masalahnya org laki ni ego tak nak cakap yg duit gaji dia cukup cukup makan dia jer... Mentang mentang blajar habis u ingat gaji besar sgt ker... Pakat kutip duit Adik bradik nak penuhi impian mak buat rumah yg dah cukup besar bagi aku la ada 8 bilik tidur dah.. Bagi la laki aku..habis duit gaji sebulan pastu aku lak yg kena tanggung makan minum dia.. Pastu perangai yg nak suh balik kg slalu.. Adik bradik dia lain tak apa la byk duit kut dual Kali sebulan pun bole balik.. Ni tiap Kali balik pokai, aku kena top up utk dia pergi kerja n makan minum.. Kalau bkl kg aku duit dia sepuluh sen pun tak yah wak keluar semua mak ayah aku sponsor.. Hmmm... Malas nak membebel lg... Cerita tak kan habis kalau nak harap anak balas jasa... Aku rasa laki aku memang anak yg soleh bg mak ayah dia.. Tu pun tak cukup lg bg mak n Adik bradik dia nak apa lg pun aku tak tahu dari laki aku.. Tapi dia tak sedar yg anak dia tak berjasa pun kat anak anak dan isteri.. Aku ada anak istimewa sorang.. Jawab la nanti.. Apa apa aku berharap ibu bapa ni redha jer lah.. Itu tanggung jawab kita besar kan anak anak.. Jgn berharap sgt... Dan pada adik adik ipar duai jangan la menyibuk sgt... Faham menahami la sikit... Jgn nak tgk salah org jer... Pada org org tua lak.. Dah lah..cukup la jd hantu duit ker harta ker.. Menantu bg duit layan la kalau tak buat acuh tak acuh... Balik kg anak dah bagi duit ..menantu bagi tp mungkin sebagai bayar homestay bg dia... Hmmm.. Itu lah nasib suami Ku yg tersayang.. Tersepit diantara tanggung jawab... Kasiannnnnnn....

    ReplyDelete
  44. Salam..sy nak tau..wajib atau perlu ke isteri tau..suami bg duit pada mak ngan ayah dia berapa? Ke isteri x perlu tahu..???mmg suami perlu rahsiakan dr isteri ke..
    Lagi 1...patut ke suami bg duit pada adik perempuan yg dh besar tapi x bekerja..
    Kdg2 sy jadi tanda tnya berapa byk klu suami bg duit..bkn nak control..just nak tau je..sb klu bg pada mak ayah sy xkisah sb tanggungjawabdia ssbgai anak lelaki..
    Tapi keutamaan tu terletak pada isteri dan anak2 dulu kan..
    Sedangkan adik beradik yg lain ada yg bekerja dn berpendapatan besar dan x byk tanggungan..
    Suami plak jenis "pemurah"
    Jadi adik dia pon suka..
    Sy dpt agak dia ada bg kat adik dia...
    Tp dia xbgtau sy..dan berapa byk dia dh bg..
    Klu sy tau pon.atleast sy xmarah..cuma agak terkilan sb tanggungjawab pada adik bkn keutamaan dia bila dh bekeluarga..adik dia dh besar pnjang. Cuma jadi baby sitter pada anak2 kakak suami...semua perbelanjaan sudah ditanggung oleh kakak ipar segala2 nya..
    Mcm kami ni. Suami seorg je yg bekerja...
    Hidup pon x berada..cukup2 mcm je..sy byk mgalah..xkisah dia bg berapa utk nafkah..klu nak beli sesuatu..sy fikir 2,3 kali..sb fikir gaji suami x seberapa...tp bkn mgalah utk bg ruang pada suami bg duit pada adik dia plak..sabo je lah

    ReplyDelete
  45. ha ah.ye la tu.isteri n anak2 boleh je idup lau xde kereta, astro,intenet.tapi ibu bapa suami xleh hidup tanpa intenet, astro nak2 kereta.so para isteri bantulah suami memewahkan kuaganya ye...

    ReplyDelete
  46. zaman sekarang dah x guna cakap pasal tanggungjawab suami,sebab spesis pompuan sendiri yang setuju dieorang jadi mangsa penindasan gender.pompuan sendiri yg setuju nak bantu suami walaupun suami mampu.aku tetap x setuju walaupun aku dalam koloni yg kecil

    ReplyDelete
  47. zaman sekarang dah x guna cakap pasal tanggungjawab suami,sebab spesis pompuan sendiri yang setuju dieorang jadi mangsa penindasan gender.pompuan sendiri yg setuju nak bantu suami walaupun suami mampu.aku tetap x setuju walaupun aku dalam koloni yg kecil

    ReplyDelete
  48. ha ah.ye la tu.isteri n anak2 boleh je idup lau xde kereta, astro,intenet.tapi ibu bapa suami xleh hidup tanpa intenet, astro nak2 kereta.so para isteri bantulah suami memewahkan kuaganya ye...

    ReplyDelete
  49. Sy isteri x bkerja,suami gaji sederhana...suami selalu menyuruh sy bjimat dr pampers,susu anak,beli pakaian...sy cuba tunaikan.tp...mak dia yg tinggal skali dgn kami byk mbazir..nak acon dan tv stiap bilik,pasang astro wpon suami nak psg njoi je,sk sruh suami beli mknn kat luar padahal mknn kat rumah byk...bl sy nasihat suami dia cuma ckp dia x ksh penuhi permintaan mak dia.tp sy yg terasa sbb sy sorg yg cuba bjimat duit suami tp suami xde usaha ke arah tu...blh beli buku utk mak bpuluh ringgit tp x blh beli buku anak yg x smpai 10ringgit.st tau syg mak tiada sempadan tp mcm mn pula isteri?.sy x diberi izin utk bkerja tp duit nafkah dlm 6 taun bkawin hanya 5 bln je dia bg slps tu dia x bg dah..dia ckp sy x perlukan duit nafkah .kkdg sy beli brg dan byr yuran bulanan sek anak dr duit pemberian keluarga sy.tlg bantu sy....ape yg sy perlu lakukan??

    ReplyDelete

Powered by Blogger.