IUI: Folliova 2nd Jab :(

1 comment
Assalamualaikum.

Sudahkan aku memberitahu yang bulan ni insyaAllah, mohon dipermudah Allah aku akan buat IUI?? Jadi aku bagi tau sekarang ek. Hihihi.

Untuk cycle bulan Mei ni (Kira mei la ek sebab aku haid 31 Mei 2012 :D), aku dan suami berkeputusan untuk membuat IUI ang tertangguh setahun. Jadi jumpa macam yang aku bagitahu 3 entry sebelum ini, aku jumpa nurse yang menyerahkan ubat yang doktor telah prescribe untuk aku iaitu Clomid Day 3-7 (100mg per day) dan Folliova Day 4,6 dan 8 (75 IU). TVS pada hari ke 9. Mintak-mintak la telur aku berkembang dengan sihat dan cantik, mengikut saiz yang sesuai , amin..

Hari ni sudah hari ke 6, maksudnya aku telah menelan sebanyak 6 clomid dan 2 folliova jab. Clomid aku makan pukul 11 malam sebelum tidur (sebab aku baca ada yang mengadu pening kefala la bila makan pagi), aku telan dua-dua bijik sekaligus. Memang dinasihatkan pemakanan clomid ini consistent setiap malam iaitu waktu yang lebih kurang sama. setakat ini aku mampu la makan pukul 11 setiap malam siap ade alarm lagi takot tertidur ke hapa kan :D

Folliova jab aku suntik sepenuhnya untuk satu dos, tapi malangnya, petang tadi aku tertumpah separuh, sayangnya. mintak-mintak la tanpa separuh tu telur aku masih mampu berkembang dengan sihat dan cantik dengan izin Allah. Amin. So tinggal satu jab je. Pukul 11.00 malam karang aku makan clomid plak.

Supplement aku tak makan apa pon selain asid folik dan madu pagi dan petang. Madu pon aku dah lama beli, tapi baru sekarang nak makan. InsyaAllah, mudahan Allah buka hati untuk istiqamah, jangan tau beli je, makan payah.

Kalau ikut apa yang nurse bagitahu, kalau telur aku berkembang dengan jayanya, hari isnin minggu depan, insyaAllah aku buat IUI, kalau belum, dia akan bagi aku lagi 1 folliova jab then TVS lagi hari Isnin..insyaAllah, mintak-mintakla dipermudahkan Allah segala proses dan mudahan rezeki aku IUI ini berjaya. Amin.

Aku nak buat entry khas pasal jab folliova ni. Aku try google gak cara dan step, tak jumpa. agaknya aku google guna bahasa melayu kot. jadi tak jumpa. nanti aku try google bahasa omputih plak ek.

Aku selalu dengar antara side effect clomid atau pil hormon adalah peningkatan berat badan. Sekarang aku maintain lagi pakai PB hari-hari. Belum timbang lagi cuma skrg dah senang sikit la nak pakai girdle dan bengkung, tadi aku try adjust-adjust bengkung ke cangkuk ke dua. dah boleh dah, tapi aku rasa maintain dulu kot cangkuk paling luar ni.. skrg kontrol makan nasi, aku makan siang je, since kita bekerja, banyak bergerak memang perlu banyak tenaga. Malam aku makan buah je alas perut, nak sedap minum milo. Dan minggu ni aku start pergi gym, buang lemak. hehe. RM10 per entry, laki aku pergi swimming aku pergi gym, tempat yang sama je dekat permas jaya sport club.

Aku sampai petang, dalam kol 5.45 cenggitu. spend time about an hour and half. sebab laki aku kata ready 7.15 balik.. Aku naik 4 jenis equipment.. hahaha jakun punya pasal semua aku nak try.. tak ambil gambar sebab aku tinggalkan handbag dalam loker. Rabu aku pergi lagi, so nanti aku snap beberapa gambar.

antara equipment yang aku naik.. jeng jeng jeng..

Memula, naik treadmill dulu dalam lebih kurang 20 minit. yang larinya betul-betul 10 minit je, 5 minit awal dan akhir aku jalan je.. 
Pastu aku naik basikal ni. Ni jenis upright stationery bike. punyala aku adjust tempat duduknya itu sampai yang paling lower boleh adjust.. kihkihkih.. ni 15 minit, aku bawak sampai 5km..

Kendian, nak try duduk relax sambil goyang kaki plak, aku naik basikal ni jenis recumbent exercise bicycle. Ni 15 minit je, lenguh kaki mengayuh.. last sekali aku naik yang kat bawah ni.. elliptical trainer. Kaki dah lenguh-lenguh dah baru nak naik, best gak naik benda alah ni. tapi aku takut sbb cam nak jatuh je.. hikhik. ni kena try dulu kot baru gi treadmill..


Balik badan rasa segar, tapi esok paginya. rasakan penangan gym.. perhhh.. kaki ketar-ketar je rasa.. Nanti aku amek gambar yang real nye ek. Korang-korang yang area JB tu boleh la g tengok and try :)
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

1 comment:

  1. Hi my friend! I wish to say that this post is amazing, great written and come with almost all significant
    infos. I would like to see more posts like this .


    Also visit my webpage :: stretch mark removal and home remedy

    ReplyDelete

Powered by Blogger.