Basal Body Temperature (BBT)

Leave a Comment
Assalamualaikum.

Heheh. Arini dapat email tanye ape yang sue amalkan sepanjang TTC. Kawan ni, nama dirahsiakan pon sama jugek cycle panjang dan tidak regular. Jadi aku nak kongsi satu rahsia, takde la rahsia pon teknik ni sangat la glamer bagi golongan TTC. Macam aku tidakla sangat berdisiplin pon berBBT ada yang lebih otai, tapi adelah sikit knowledge dan pengalaman, so insyaAllah aku share sini semampu yang boleh.

Ok BBT atau Basal Body Temperature ini adalah satu teknik untuk mengesan hari subur berdasarkan suhu awal (asas) badan sebaik sahaja bangun tidur pada awal pagi dan belum bergerak lagi. Bagi yang regular, teknik ini sangat membantu, tapi bagi yang tidak regular pon membantu juga, tapi kena dapatkan jugak bantuan OPK (Ovulation Prediction Kit) atau yang lain-lain. Kalau korang Google lebih lanjut pasal Basal Body Temperature atau singkatnya BBT ni, mesti banyak info dan tips yang korang dapat. Cube laa, sini aku share yang berdasarkan pengalaman sendiri je.

Jadi untuk berBBT apa korang perlukan? Mudah dan senang, korang hanya perlukan termometer digital dan graf BBT. Termometer digital boleh beli yang satu tempat perpuluhan (36.6) atau dua tempat perpuluhan (36.58). Dua-dua boleh pakai tapi preferable yang dua tempat perpuluhan la ye.. aku pakai 1 tempat perpuluhan je, beli kat watson RM15 jer. Kalau yang 2 tempat perpuluhan mahal sikit ada yang cecah RM5+.++. Juga boleh dapat di Watson atau Guardian, boleh tanya dia nak thermometer untuk BBT atau thermometer basal body temperature, nanti dia tunjukkan.. Tapi ingat, thermometer nya yang boleh letak dalam mulut tau, bukan thermometer baby yang letak lam telinga tu

Seterusnya korang perlukan Graf BBT dalam unit celcius, boleh dapat dekat sini ye. atau Sini ye.

Cara untuk berBBT adalah. ini my guideline ye.

1. Pastikan korang tidur tidak kurang daripada 5 jam, dan tidak terganggu tidurnya dalam tempoh 5 jam tu, kalau korang jenis yang terjaga tapi pastu senang tidur balik tu takpe lagi boleh terima, tapi kalau terjaga susukan buat susu baby, susukan baby atau keluar masuk g toilet tu tak boleh la ek.. takot tak valid. tapi kalau dalam banyak-banyak hari cuma sekali sekala bangun tengah malam ulang alir toilet tu sebab terceri beri takpe la, tapi kalau tiap malam gitu.. erm cam tak sesuai je teknik ni. 

2. Anda perlu berdisiplin, pastikan anda bangun pada waktu yang sama (preferable) setiap pagi untuk ambil suhu badan. Contohnya bangun 6.30 pagi, tiap pagi kena ambik suhu pada pukul 6.30 pagi, kalau terlewat atau terawal dalam 15 - 30 minit tu takpe lagi, kalau dah sejam, tak valid. Tapi rekodkan jugak la suhu tu nanti cuma kena bezakanlah suhu tu dari suhu yang ambik pada waktu biasa tu. 

contoh, hari-hari ambil suhu 6.30 pagi, tandakan suhu dalam chart dengan pen hitam, Tetiba hari ahad terbangun pukul 8.30 pagi, lupa kunci jam, catat jugak suhu tu, tapi gunala pen merah untuk bezakan.

3. Selain berdisiplin untuk bangun pukul 6.30 pagi (tepulangla korang nak letak waktu biasa pukul berape ye, 6.00 am ke, 6.15 am ke, pukul 5.30 am ke), korang kena pastikan sebelum ambil suhu badan tu korang tak bangun lagi dari katil, atau tak membuat pergerakan yang terlampau banyak, means lepas je bangun terus ambil suhu badan, so senang cerita, thermometer ada kat sebelah bantal, bangun je tidur terus ambil suhu.

4. lagi korang kena ambil suhu pada tempat yang sama, kalau ambil bawah lidah belah kanan, hari-hari ambil bawah lidah, kalau belah kiri hari-hari bawah kiri, kalau bawah lidah tengah, hari-hari ambil kat tengah. Ade lagi satu tempat actually, dalam faraj, hehe, tapi ni semua pon seriau nak cucuk tiap pagi. So sangat di recommended bawah lidah ye.. :D

5. Lepas ambil suhu boleh rekod dalam chart.

Habis cerita. Lebih detail boleh download detail bagi BBT ni di sini. E-book percuma khusus cerita pasal BBT dari A sampai Z. Link atas ni bukan terus ke e-book nya. Korang perlu masukkan nama dan email kat form dalam tu nanti pemilik e-book ni akan send melalui email. PERCUMA. Dan saya tidak dapat komisen ye, saje menghebahkan info yang ade.

Hehe, semoga membantu. :)
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.