Set tilam kekabu bayi

5 comments
Assalamualaikum.. helo hai...

Haha, lame giler dah tak update, last entry menceritakan ke'mabuk'kan ke arah set tilam kekabu bayi. Ade beberapa facebook dan website yang menjual kekabu cun melecun dan harga kekabu boleh tahan mahal semahal nak beli baby cot baby. hahah dan aku meletakkan bajet sebanyak kurang dari RM250 untuk set tilam kekabu with pos.

Misi mencarik si omak sampai pening-pening. i don't know im a fussy mom to be rupanya.. ingatkan simple-simple aje pemikiran aku.. rupanya complicated sampai boleh mabuk dengan pilihan fabrik, 100% cotton, US designer cotton lah, cotton gred A lah, cotton gred AA lah, cotton biasa lah.. sampai aku dah tak tau ape mende yang aku nak.. tu baru gred kain kau. belum lagi aku tengok dari aspek bantal bolster bulat ke, bolster leper ke, pillow ade 1 ke, pillow ada 2 lah, bantal karipap a.k.a bantal newborn lah.. then bile belum lagi aku buat comparison size dan ketebalan tilam.. sama ada sarung extra termasuk bantal newborn corak sama tak.. postage berapa.. guna postage apa, GDEX ke domestik berapa ke, kanggaroo ke, pos laju biasa ke, kekabu gred A ke AA ke original kekabu kampung ke tak, bantal newborn kekabu atau fiber, boleh cuci tak bantal newborn.. ade comforter ke tak, sarung washable ke tak.. berape lame nak buat tempahan..  berape lama pos baru sampai.. prosedur buat tempahan, deposit berape, bile kena bayar semua.. nanti dapat beg khas untuk travelling atau simpan set tilam ke tak.. O.M.G such a complicated lady. haihhh.. memang hectic betul life aku mengoogle mencari tilam kekabu, ipad tu memang tak lekang di tangan.. kalau dah abes bateri siap berebut laptop dengan husband..

Bile sampai tahap aku dah yakin dah nak membeli dengan satu-satu penjual ni bile dia lambat respon sikit, yes due to hari dah tengah malam, apa ko aspect orang nak reply lagi time tu, (eh ade jugak yang reply tau, mungkin cuti tahun bahru cina kot esoknya tak kerja kan) comfirm lah orang dah tidur terus aku meneruskan google penjual tilam kekabu yang lain kononnya untuk lebih puas hati dan variety pilihan dan harga terbaik , end up aku pening balik.. bile dah compare-compare siap ade spreadsheet lagi.. siap tulis dalam buku lagi nak buat comparison.. dah yakin sangat-sangat dah nak menempah dengan satu-satu penjual (samada yang sama memula tadi or yang lain) bila part pilih kain tetiba aku mabuk balik, mabuk oleh sebab pilihan kain banyak sangat, pilihan kain cun sangat, tak tahu nak mix match kain yang mana dengan yang mana, belum lagi bila teryakin nak beli dengan yang ada pilihan fabrik pelbagai jenis kualiti (usually, US designer cotton or English cotton / Japanese cotton made in malaysia laa) dan lagi bile kena mendesign pulak cantuman kain-kain yang dah mix match tu.. semua cantik je di mata aku.. semua nak je dibeli.. haih.. bile dah start mabuk kain.. pening-pening nak decide aku mula la balik kononnya nak release-release, buat kerja lain jap.. tengok movie , kalau kat tempat kerja aku masuk meeting yang ade, meeting tapi otak fikir benda lain.. ambik keputusan nak decide esok.. tapi dalam pada aku nak amek keputusan decide esok tu aku boleh "gatal" pergi google lagi engkau!!. adoi.. aku rasa this routine akan keep going until aku wat payment untuk tilam yang aku nak..

Satu ketika, time kerja ni. aku dah decide dah nak order dari ade sorang penjual tilam kekabu ni.. aku dapat harga RM 280 (lebih daripada bajet RM30 dah ni pon) , set tilam kekabu, 2 bolster, 2 pillow, dengan extra set sarung untuk tilam, 2 pillow dan 2 bolster , tebal tilam +/- 3 inci, 28'x38' guna material US designer cotton.. plus postage.. tempahan 1 minggu. dia guna natiowide Currier pos arini esok sampai.. bayar 100% dia jahit then pos.. dah puas hati dah ni, tinggal nak pilih kain jer lagi, siap mintak opismate bagi opinion dah mane mix match kain yang lawa.. dek kerana meeting jumaat tu, tangguh-tangguh lagi wat decision sampai lunch tengah ari, setelah di suggest oleh member, terterjah la ke laman web akak kelantan ni.. actually facebook la. Meja Jahit Tokmie .. tak ramai lagi yang like seratus lebeh je, berbanding dengan page-page lain yang dah ramai yang like.. aku tertarik dengan design tilam yang menjadi profile picture dia . comel dan sweet sangat.. aku lihat di gambar dia bagitau RM140, mata aku dah bersinar-sinar dah time tu..

Set tilam kekabu

set sarung extra

murah beb.. bile ku tanya tebal berapa dia kate lebih kurang 4 inci dan still available.. bile digodek-godek lagi aku nak cari set sarung extra terus terlihat satu lagi set.. cantik gak, bile ditanye lagi still available jugak.. aku pon terus setuju lah membeli.. yup, akhirnya.. aku beli set tilam, 2 bolster, 2 pillow, 1 newborn pillow, tambahan extra set sarung, 2 sarung pillow, 2 sarung bolster dan 1 bantal newborn corak yang sama. semuanya RM243 including pos.. menepati bajet yang aku dah tetapkan.. :) material dia pakai US designer & English Cotton.. ade banyak lagi design lagi. tapi 2 design ni aku paling berkenan..

ade lagi satu design aku berkenan.. tapi bile tengok yang atas ni aku lagi banyak2 berkenannya..
comel gak kan??
Terus mintak detail nak buat bayaran. Oleh kerana hari jumaat kelantan dah cuti disambung dengan cuti tahun bahru cina. jadinya hari selasa baru Gdex beroperasi, rabu baru aku akan dapat parcel yang di tunggu.. bukan main takot lagi time nak buat payment, yelah pestime aku buat bayaran online more than RM100, sebelum ni aku berani beli yang bawah RM100 je.. tapi aku tawakal je pada Allah, minta dipermudahkan..  Selain menjual set tilam kekabu, tok mie jugak jual lapik stroller, bedung baby, barut baby, set comforter baby dan set tilam kekabu dengan comforter

Lapik stroller
ni pon lapik stroller yang dah  ready packing 
barut baby
bedung baby
set comforter sahaja
Jadi seperti yang tok mie janjikan, hari selasa dia buat pengeposan menggunakan GDEX, dia sms tracking no pada aku, cuma aku tak perasan hp dah mati so tracking no tu tak sampai, aku msg dia supaya hantar balik. tengah malam pon tok mie reply kau.. hhehe.. thank you tok mie.. hari rabu, naik kerja lepas 4 hari cuti tahun baru cina, aku tak sabar nak tunggu parcel GDEX sampai, 15 minit sebelum pukul 1.. Kak ita yang keja kaunter depan call bgtau parcel dah sampai..Alhamdulillah.. seronok bukan main, siap tok mie pos dengan beg specially lagi boleh jadi beg simpan tilam or nak angkut pegi mana-mana.. time tu jugak aku bukak sebab nak tengok set tu depan mata sendiri.. cantik sangat, jahitan pon kemas, gebu empuk rasa macam nak geget je.. oleh sebab agak berat juga aku tinggalkan kat kaunter dulu..  balik aku masukkan dalam kereta dengan bantuan kawan opis.. hehe. kat umah baru boleh hampar dan tengok pegang dengan sepuasnya.. puas hati sangat-sangat.. siap bertango dengan kakak untuk tunjuk set tilam tu dengan mak kat kampung.

Hubby pulak dah siap baring-baring atas tilam rasmikan tilam baby.. siap jadikan tilam baby alas duduk untuk surf internet kat laptop.. erk, memula takot jugak hubby marah, naseb baik dia mood baik. hahaha.. takpe la baby, mama dah bukak dah sarung tilam bekas bontot papa untuk cuci.. hahahahaha.. ni snap gambar set tilam yang dah selamat di bukak untuk di cuci..

yeay!!
double yeay!!
triple yeay!!! ni tilam dah bukak sarung.. cantik jugak heh?
Owh lagi, tak sangka rupanya sarung tilam tu siap ade lapik kaler putih lagi kat dalam, so sarung tilam tu rasa cam tebal sikit, jadi selimut pon boleh.. hahaha..

Ok lah.. tu je kot nak share.. sape-sape yang carik set tilam kekabu tu boleh la terjah page tok mie nie yee.. katenya tok mie nak ke KL 15hb.. pasti tok mie lepas ni leh carik design kain yang cun-cun lagi.. Maka dengan sampainya set tilam kekabu semalam, igauan selama seminggu akhirnya berakhir jugak.. hahaha.. dasyat tak dasyat laa, fussy-fussy aku akhirnya aku tetap nak yang dalam bajet jugak.. aku bukan kaya duit melimpah ruah.. sedar diri sendiri, insap sekejap.. tapi semua benda nak beli, memang payah nar nak sedar diri hahaaha.. napsu napsu..

p/s semalam hubby dok bercakap, kalau ayang belajar menjahit sendiri kan senang, laju je aku jawab.. abg belikan lah mesin jahit.. hahaha. belajar menjahit last pon form 3, ape-ape masuk kelas menjahit la dulu, karang mesin jahit jadi gajah putih tak digunakan.. hahaha. tapi syok jugak kan menjahit ni.. opss mode berangan dah mai.. korang layan je laa.. menjahit ni kena berseni, aku berseni ke .. soalan tanya diri sendiri balik..


Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

5 comments:

  1. sis, konfem 100% kekabu ker..?sbb sgt murahla kalo sekali sarung+postage RM240..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tuler sy pun nak tau juga betul ker 100% kekabu..kalau betul..comfirm2 pilih yg ini sbb compare to others harga sumer rm200++.

      Delete
  2. Saya pun beli dr Tok Mie jugak hasil menggoogle & terjumpa blog suraya ni.. Thanks a lot suraya.. Tp harganya da naik skit skrg.. 1 set = RM 150, postage RM 23.. Kalau set sarung = RM 110, postage RM 13.. So total = RM 296.. Tp still murah klu dibanding dgn harga pasaran yg rata2 250 - 350..

    ReplyDelete
  3. kami ada membekal kekabu asli gred A Superfine dari indonesia rm8.50/kg
    postage rm1.00/kg
    minima 10kg
    Boleh like page kami di facebook Sputeh kekabu

    ReplyDelete
  4. saya berminat nak beli set sarung tilam kekabu..bole bg ukuran set silam

    ReplyDelete

Powered by Blogger.