GA by sweet tooth : nia lil ramadhan

1 comment
Assalamualaikum.

Pestime ni nak join GA, By sweet tooth sponsored by Niasouq.. Link penaja (checked!).. Mintak-mintak menang.. So kena jadi follower (checked)! Copy banner

(checked!)

And cerita pasal ramadan.. So here goes my ramadan story.

Tak tahu aku pernah cerita tak cerita ni.

Bulan ramadan mengingatkan aku pada arwah nenek.. Tau kenape? Begini ceritanya.

Korang nak tau, mak aku start mendidik berpuasa penuh sehari seawal tadika. Huhu, haaahh giler awal, selalu aku dengar kawan kalau tadika or darjah satu masih puasa separuh hari, pagi puasa, nak pergi sekolah bukak? Ke korang pon sama senasib ngan aku, tadika dah puasa penuh sehari? Giler hardcore mak aku, aku rasa masa tu laa.. Even tak sahur pon kena puasa jugak.. Korang boleh bayangkan tak betapa tak bermayanya aku, kat sekolah layu terkulai jee.. Kehkehkeh.. Kalau sahur aku bertenaga lagi, walaupon setakat minum air kosong buah kurma.. Hile tak sahur tu, alahaiii.. Tapi kena jugek puasa..

Tapi, disinilah nenek aku memainkan magicnya. Mak aku ni, walau aku rasa dia garang macam mana pon bile dengan nenek dia kalah. Heheh. So tiap kali kalau terlepas sahur, aku akan ajak mak ke rumah nenek, aku tak tau lah mak aku ni sedar taktik aku ke tak.. Kenape ke rumah nenek? Sebab kalau pergi rumah nenek, aku akan buat-buat penat giler sebab jalan kaki, kalau nenek tanye puasa ke tak.. Aku akan jawab puasa, bile tanye sahur ke tak? Aku akan jawab tak sahur dan sambung buat-buat penat. Hahaha.. So nenek dengan kuasa veto akan menyuruh aku bukak puasa, kak ngah pon same laa kecuali kak lond dia dah besar. Time tu mak dah tak boleh buat ape. Kih kih kih..  Kalau tak ke rumah nenek, sampai ke petangla kena puasa. Time tu rasa kejamnye mak aku.. 

Pernah satu hari, aku puasa separuh hari je sebelum pergi sekolah coz before nak g sekolah nenek datang umah. bile tau je aku tak sahur hari tu nenek suh buka puasa . Sempatla melahap makanan tengahari sebelum tu then aku ke sekolah bawak bekal air.. Air sunquick sebotol penuh.. Betapa tak malunya aku ketika itu.. Tapi bile ke sekolah end up aku tak minum pon air hahaha.tau pon segan. Nyeh3.

Cerita pasal puasa, tahun ini aku tak payah ganti puasa.. Sebab tahun lepas puasa penuh, kenangan paling indah bile tau tengah pregnantkan salman masa bulan puasa. Anugerah ramadan. Something i will never forget my 1st BFP my 1st baby.. actually nak tau tak, bulan puasa tahun lepas i keep on waiting for my af untuk menjelmakan diri sebab rasa penat gile puasa, perut pon cramping tak hengat a few day before the BFP tu.. Tak pernah rasa perut cramping camtu."

Puasa tahun ni berazam nak masak je on weekend tak mo beli kat bazar.. Ni azam yang sama tahun lepas tapi kecundang.. Waktu 1st ramadan je masak sebab johor cutikan awal ramadan.. Cam hangat-hangat tahi ayam je.. Hopefully tahun ni bukan hangat-hangat tahi ayam lagi. Amin.. Rasa nak tambah wishlist laa. Nak beli buku 1 hari 1 resepi tu.. Aritu tengok buku member resepi dia simple-simple dan dari gambar nampak mengiurkan.. Hoik janganla jadi hangat-hangat tahi ayam jugek.. Nak wat kek batik pon tak terbuat lagi ni.. Bahan semua ada, tak jalan jugak lagi.. Hahah.

Owh, taktik aku ni boleh guna pakai sampai aku darjah 2 je, sebab darjah 2 nenek aku meninggal. Huhu sedeh.. Al-fatihah pada arwah nenek, semoga ruhnya tenang dan ditempatkan bersama orang yang soleh solehah... Amin.

So there goes my simple ramadan story, ade banyak lagi kenangan tapi aku share yang ini sahaja dulu yerkk..

Semoga dapat menang.. Amin. Heheheheh.. Pilihlah daku jadi pemenangmu.. Kekekek..
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

1 comment:

  1. Su, thanks join GA i :-) seronok baca cerita ramadhan zaman budak2 dulu... huhuhuhu...

    ReplyDelete

Powered by Blogger.