Aisyah Husna

Leave a Comment
Assalamualaikum.

Hee.. Hari ni dah 22 hari dah usia aisyah husna. Dah 22 hari jugak laa jadi mama 2 anak. Half way to go untuk habis pantang.. Lebih teruja bila alhamdulillah dah sepasang dah. Makin rajin la mama stalk ig ig fb fb yang jual barangan gegurl.. Tapi kadang masih kandas di ig or fb yang jual barang boboi.. Macam teruja aje mama nak beli mainan yang boleh jadi gelongsor jadi kuda untuk abang salman.. Tapi harga nyaa mak aihh kena suh papa beli laa mama nak save duit.. Kikiki..

Ok meh cita detik kelahiran anak dara aisyah husna ni. Due date aku adalah 23 april.. Hari-hari aku dok doa supaya anak nan sorang ni cecepat lahir. Abang salman dulu 5 hari awal.. Ni lagi 5 hari nak due date pon takde tanda-tanda pon. Ade lah pernah rasa sakit sehari on da way balik dari ofis.. Dah teruja sensorang dalam kereta ingat dah nak beranak dah.. Sekali sampai rumah aku g shi shi terus hilang rasa sakit...  Kendian takde langsung tanda lain.

Aku dah lah risau kalau postdate ni.. Bukan tak boleh postdate tapi aku risau kalau postdate ade komplikasi lain macam baby berak dalam perut laa.. Baby stress kalau kena induce laa.. Dan aku takut kalau kena induce orang kata sakitnya lebih sakit dari sakit contraction biasa.. Biasalaa aku semua benda takut.. Huhu..

So aku start laa buat solat hajat.. Solat duha.. Solat taubat.. Segala macam doa aku baca.. Aku start buat senaman untuk cepatkan bukaan jalan macam jalan itik.. Sandar pada dinding dan buat ala2 duduk tanpa kerusi.. Mencangkung.. Cuma tinggal tak beli gym ball ajee..

Last checkup kkia aku diberi date 28 april tarikh serah diri ke wad bersalin kalau still tak bersalin lagi.. So aku mengiatkan lagi usaha dengan banyakkan berjalan.. Biarlah aku ulang alik ofis ke mana2.. Memo2 aku hantar sendiri by hand sebagai alasan untuk berjalan kerap gitu..

On 23 aku masih kerja macam biasa. Hari khamis kan so kerja sampai 3.30 petang je.. Aku berkeputusan hari tu lah last aku kerja sebelum bersalin. Aku redha laah kalau belum bersalin lagi hujung minggu tu aku nak amek cuti rehat je. Kebetulan hari tu laki aku tak kerja sebab tak sihat. Petang tu aku ajak laki aku berjalan-jalan di taman bawak salman jalan-jalan.. Sampai 2 round kitaorang pusing sampai salman pon kepenatan.. So papa kena dukung laa.. Kesian salman mama..

Balik rumah aku tak rasa sakit pon. Rasa macam biasa aje.. Lepas solat isyak aku ajak laki aku pergi cari air kelapa.. On the way pergi cari air kelapa tetiba aku rasa sakit perut dan perut aku mengeras..  Aku rilex lagi.. Aku suh laki aku pegang perut aku.. Dan dia kata perut aku keras. Aku kata sekarang tengah sakit.. Kami teruskan juga cari air kelapa.. Pergi ke mydin aje.. Sampai mydin aku pon order laa air kelapa kat food court dia.. So teman laki aku makan sampai minum air kelapa sambil layan sakit.. Cuma sakitnya takde laa dasyat lagi.. Boleh gelak-gelak lagi aku tengok cita yang tengah tayang di mydin tu..

On the way balik aku tengok sakitnya dah selang 5 minit sekali.. Setiap kali sakit less then a minute.. Sampai rumah salman tak tidur lagi. So lepas bancuh susu aku dan husband pon tidurkan salman..  Syahdunyaa aku rasa bila salman siap kiss aku and kiss adik dia dalam perut sebelum dia tidur.. Tau eh mama nak berjuang lahirkan adik pagi tu.. Esok salman will officially akan jadi abang.. Aku plak tidur-tidur ayam sambil layan sakit. Aku ingat boleh tahan lagi sampai esok pagi..pukul 11 aku bangun dan bgtau yang aku dah tak tahan meh pergi spital.. Siap-siap semua dokumen.. Beg baby dan bag aku memang dah ade dalam kereta..so lepas aku tanggalkan semua barang kemas.. Keluarkan semua mak nenek kertas dalam beg aku.. Tinggalkan semua kad2 yang tak perlu aku cuma tinggalkan duit sikit, kad pengenalan dan lesen dalam wallet aku.. Masukkan kurma dan air zam-zam dalam handbag dan double check buku merah, GL dan surat cuti bersalin aku supaya tak tertinggal lepas bgtau parent aku yang kami dah nak ke hospital aku sempat kiss salman yang dah nyenyak tidur..

Lepas masuk je dalam kereta aku rasa macam dejavu plak.. Ape taknya..masa yang lebih kurang sama aku pergi hospital masa nak bersalinkan salman.. Sama lewat malam khamis pagi jumaat.. Masa pon lebih kurang cuma bezanya kali ni aku kerja pagi sebelum nak bersalin tu..Aku takde tidur pon nak simpan tenaga..siap guna tenga untuk pusing taMan gitu.. Huu..siap aku terpikir ade tenaga ke aku nak push nanti..

Dalam kereta nak ke HSI ambik masa 15 minit. Masa ni contraction masih selang 5 minit tapi setiap contraction amek masa lebih seminit.. Still aku layan-layan lagi sambil praktiskan pernafasan dan baca doa nabi yunus. Sampai je bahagian kecemasan macam biasalaa drop off mak yong yang dah nak meletop dulu baru laki aku pergi parking. Sambil2 tunggu aku jalan-jalan mundar mandir kalau sakitnya datang. Laki aku sampai jee terus laa pi naik atas untuk ke bilik saringan. Sampai aje register dulu then aku zass ke toilet sebab nak terkucil yang amat. Tapi keluarnya sikit ajee pon.. Tapi aku pernah baca kena selalu kosongkan bladder kalau nak jalan cepat bukak. Betul ke tak aku pon tak tau.

Bila nama dipanggil aje untuk ke bilik saringan, aku pon masuklaa.. Doktor tu suh bukak seluar dan pakai kain pink hospital tu. Since baru sakit je lepas isyak tu around kol 9 aku was-was jugak laa jalan dah bukak kee? Dah boleh bersalin terus pagi ni macam salman ke? Kena tolak labour room terus ke masuk wad dulu since aku pon dah overdue.. Macam-macam aku pikir sementara tunggu giliran. Kali ni macam ramai plak yang kat bilik saringan masa salman dulu ada 2 orang aje.. Sampai turn aku ape lagi sesi cek bukaan pon berlangsung. Macam biasa tarik napas dalam-dalam masa dia nak seluk.. Comfirm tak sakit rasa senak-senak aje.. Tetiba masa dia tengah seluk masa tu jugak laa contraction nak datang. Doktor tu siap tanye tengah sakit ye.. Aku jawab aah.. Dia keluarkan tangan bila dah takde contraction dia suh bagitau sebab nak seluk balik..

Lepas selesai seluk dia bagitau nurse ape entah term dalam medical tapi yang aku dengan ada sebut 6 gitu then dia ambik baju dan kain pink lain suh tukar dan bgtau nurse yang tolong dia suh prepare labour room.. Dia tanye anak no berapa.. Aku cakap anak no 2.. Dia tanya lagi anak sulung berat berapa.. Aku jawab 3 kg. Then turn aku pulak tanya dr.. Dah berapa cm doktor.. Dia jawab dah 6 cm. Dalam dia aku ucap alhamdulillah nampaknya boleh laa aku timang baby hari ni jugak.. Sebab masa salman 4 cm dia terus tolak labour room.. Patut laa dia suh nurse prepare labour room tadi..

Ok.. Aisyah husna dah ngek ngek balik nak susu.. Nanti kisah dalam labour room sampai checkout kita sambung part 2 ehh.. Dadaaa..
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.