Ramadan al-mubarak

3 comments
Assalamualaikum.

Source

Apa khabar semua. Bagaimana puasa anda hari ini. Masih awal lagi ye dok tanya pagi-pagi of coz laa semua masih semangat lagi. Aku pon masih semangat lagi ni perut pon belum kriuk kriuk lagi. Alhamdulillah tahun ni aku puasa as BF mom. Cabarannya ya Allah, belum tahu lagi sebab baru 2 hari.. hopefully bertahan laa aku sampai tamat bulan ramadan ni. Harap-harap dapat puasa penuh. Amin.

Alhamdulillah kali ni aku berazam untuk susukan husna dengan susu badan sahaja hingga complete 6 month dan diteruskan selama 2 tahun. Semoga Allah mudahkan aku untuk menyusukan aisyahhusna dengan susu ibu selama 2 tahun. Doa aku dari pregnant lagi. Semoga diperkenankan.. tolong doakan aku ye..

Sekarang aku dah start mengepam. Sekali dapat lah 2 kali pump. Awal pagi dan tengahari. In between aku susukan husna direct. Sekarang ni belum bagi lagi ebm since stok aku takde semeriah orang lain. Sekali pump paling maksimum aku dapat 4oz. Tu pun baru-baru ni je.. dulu awal pump aku dapat 1 - 1.5 oz je..  aku start pump seminggu dalam pantang. Masa pantang mak aku ada so aku boleh pump banyak kali sehari.. sehari boleh simpan stok 5oz.. alhamdulillah sekarang sehari boleh simpan stok 8 oz. Ahlamdulillah bersyukur aku dengan rezeki yang ada.. stress? Aku tak nak fikir berapa aku dapat sekali pump biarpon hanya 1oz or kurang yang penting aku simpan. Syok dan a lil bit jeles tengok orang boleh pump sampai 10 oz sekali pump tapi tak bleh jeles nanti production terganggu. Sekarang ada peningkatan biarpon sedikit aku sangat bersyukur. Aku set mind yang penting cukup untuk aisyahhusna, tak melimpah ruah pon tak ape..

Tapi kan aku a lil bit curious dengan peningkatan berat badan husna.. lahir dengan 2.95kg.. sebulan naik jadi 3.27kg sekarang nak masuk 2 bulan 3.8 kg (ni aku timbang dengan penimbang kat rumah, bukan dekat kkia. Esok baru timbang dekat kkia) tapi nurse bagi tahu yang penting berat badan naik. Dan pakar laktasi kata at least dalam tempoh ni berat badan kena naik 400g dan bagi aku husna kencing tak keruh dan tahi dia warna kuning menandakan dia dapat cukup susu dari aku. Husna ni jenis menyusu kerap tapi kejap-kejap.. kalau aku ni ada bibik aku biar aje dia dekat tetek biar dia minum lama-lama. Tapi ada lagi sorang baby yang nak kena belai dan perlu 100% perhatian jugak since dia pon baby jugak iaitu salmanfaris.. lagi-lagi laa dia dah masuk fasa 2 tahun ni haa. Banyak tol peel baru.. sekarang ni fasa tantrum kot. Dia boleh menangis beria apa pon tak mau..apa pon tak kena.. puas tanya nak susu ke, nak boboiboy ke, nak cat ke? Nak sleep ke? Nak makan ke? Pendek kata semua xnak.. lagi lah part apa dia cakap aku tak berapa nak faham.. minta dia ajak aku ke tempat dia nak pon dia xnak.. kesian ada geram ada sedih ade.. akhirnya aku biar dia reda sendiri tak nangis beria baru aku tanya balik sebab kalau aku belai-belai usap-usap peluk-peluk masa dia nangis beria tu ada chance aku kena babap dengan dia.. keadaan dia macam rimas dengan orang kacau dia pon ada.. so bila dia dah senyap duduk tenang baru aku datang offer susu or offer biskut or offer remote untuk tengok boboiboy or cat dekat youtube tv.. tak pon aku offer tangan aku dan ajak dia bawak aku ke tempat dia nak.. kadang dia ajak aku ke tempat simpan biskut or tempat simpan kismis or tempat aku simpan remote..

Satu je yang menyejuk hati aku dia sayang sangat adik dia.. asyik kiss aje cuma cara cam kasar kenkadang. Aku pon dia tak pernah kiss sekerap tu. Asyik laa sayang adik.. jeles mama. tapi tulahh jenuh aku ajar kalau adik nangis tepuk-tepuk badan adik tapi dia still nak usap-usap kepala dan muka.. haihh risau aku dia tercucuk mata adik dia.. nak kiss pon sibuk nak kiss pipi kiss dahi sampai rambut tu boleh masuk mata adik.. haii la abang.. a few times kadang dia datang angin geram dia dekat aku dia babap adik diaa kalau adik dia nangis dalam cot, sibuk panggil aku ni hah.. adek nishh.. adek nishh.. paling aku kelakar rupanya dia panggil adik dia utaaa utaaa.. memula aku pelik apebenda laa yang utaaa utaaa.. tapi bila aku panggil panggil adik dia husnaa husnaa. Dia pon dok sama sebelah aku mengikut mengagah adik dia sambil mulut sebut.. utaaa utaaa.. ooo utaaa = husna rupanya.. sekarang aku cuba utamakan dia dulu dan kurangkan guna adik dia sebagai alasan tak boleh ikut permintaan dia time tu jugak..

Apapon semoga kedua-duanya jadi anak soleh dan solehah.. amin..

Oklah korang.. selamat berpuasa.. kepada rakan-rakan ttc aku doakan berkat bulan mulia ni korang dikurniakan rezeki anak tahun ni..  samada BFP masa puasa ni or Berjaya pregnant masa cycle bulan puasa ni.. (Teringat masa my first BFP time bulan puasa tahun 2012 dan masa husna aku pregnantkan dia cycle bulan masa bulan puasa dapat BFP masa bulan raya). Those ttcian yang tengah preggy semoga anak dan mama sihat dan dapat puasa penuh tahun ni.. cayok cayok..

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

3 comments:

  1. Smg Allah permudahkan... salman jeles tak adik asik ngan sue je?

    ReplyDelete
  2. semoga Allah permudahkan ttcian mcm saya. dah 2 kali puasa bsama suami and masih usaha.doakan sy dibulan penuh keberkatan ni ye akak.

    ReplyDelete
  3. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete

Powered by Blogger.