Travel Tips: Tanjung Balau Desaru

Leave a Comment
Assalamualaikum.

Short trip ni jadinya sabtu lepas. Hehe. Tak plan pon tetiba aje pergi. Salu yang tak plan la yang jadi, kalau plan beria akhirnya tak jadi.. kuikuikui.

Dekat aje desaru ni dengan umah, kiranya pantai bersih yang dekat laa.. ade je pantai-pantai yang lagi dekat tapi tak dijamin tahap kebersihan.. Katanyaa plan tetiba kan.. semuanya tak prepare sampai ke tikar pon kami beli bila dah sampai tepi pantai kat tanjung balau tu. Makanan pon nan ado.. takde la nugget kee sandwich kee meehoon kee.. nasi goreng kee.. ilek.. bawak badan dan baju ajee. Tetiba aje jom desaru. Aku sebenarnya plan suh bawak salman g pool ajee, sudahnya ke desaru plak perginya..

Pagi dalam kol 11 baru gerak.. Aku hanya prepare baju dan toiletries untuk salman dan papa dia aje.. untuk husna pon aku sediakan tapi saje spare takut terbasah ke ape..

Simple aje travel tips aku ni. Ianya khas untuk rujukan aku pada masa akan datang jugak.

1. Beli/Sedia sesiap tikar yang agak besar untuk semua duduk atas tikar kalau tak semua pon ramai boleh duduk. Jangan beli dekat tepi pantai macam kami. dahlaa kecik, pastu nipis pastu MAHAI!!

2. Pilih port yang berumput but still dekat dengan pantai. kalau boleh bawah teduhan pokok..  Sebab apa.. sebab pasir-pasir tu akan boleh menyelit-nyelit dicelah-celah gap anyaman tikar.. kalau tikar korang solid takpe..macam tikar yang kami beli ni.. ko tekan ajee tikar tu terus pasir mencelah-celah dah tikar pon kotor...

3. Ada duit lebih dan memang seorang yang suka pantai dan memang korang plan nak kerap pergi pantai beli laa khemah tertutup macam igloo tu.. kecik pon takpee.. senang nak tukar baju ke nak baringkan budak kecik ke.. nak tidur kee segala apa pon senang.. nak concealkan barang taknak org nampak pon senang.. aku plan nak usha dan beli sebelum pergi lagi nanti.

4. Ade anak kecik bawak-bawak laa beli segala penyodok pasir mainan tu haa.. bleh anak bawak main.. kesian laa hai anak aku.. namanyaa program tak diplan anak.. satu apa pon mainan tak bawak.. sib baek laa dia 1st time jumpa pasir. pegang pasir pon exited.. kalau ada mainan main pasir mesti lagi exited

5. Dah tau nak bawak anak main pantai, janganlaa pakaikan dia dengan baju casual dulu.. terus sarung swimsuit aje dari rumah.. senang.. Ni mak bergelut nak buka baju anak sarung swimsuit sebab anak dah leka main pasir.. siap nanak-nanak berguling-guling atas pasir.. adoyai..

6. anak beranak pakai selipar jepun aje pergi pantai.. takyah sibuk bersandal bagai.. sandal tinggal dalam kereta..

7. Jangan buang tebiat bawak payung g tepi pantai.. terbang oii ditiup angin. Tapi sebab panas aku bawak jugak..rasanya aku sorang yang berpayung masa tu tepi pantai..  standby boleh kot .. kot laa hujan kee.. hikhikhik..

8. Bawak telekung dan sejadah sesiap nak solat kat surau.. Senang tak yah berebut dengan orang. Orang ramai ke tanjung balau tu.. Masa aku nak solat kebetulan tak ramai orang jadi telekung nya ada.. kalau ramai aku rasa telekung provided tak cukup.. Lebih selesa pakai telekung sendiri.

9. Kalau berkelah lebih syok bawak makanan sendiri :) nyumm.. Tapi kami singgah McD beli makanan on the way nak ke desaru tu..

10. Toilet di desaru tu RM1.00 untuk mandi dan rm0.50 untuk pergi toilet. Nak masuk toilet mandi aku takde tips sebab laki aku aje yang mandikan. Tapi dia kata pakai pampers jenis pants adalah mudah.. Salman pakai pamper jenis tape tu.. jadi dia pakaikan salman seluar, dukung pergi tempat aku tunggu baru pakaikan pampers.

11. Oleh lagi satu, bawakla bantal dan alas baby untuk dia baring. Macam husna aku baringkan atas swaddle blanket dan berbantalkan napkin ajee.. syok aje husna sengih-sengih..

12. Jangan lupa pelampung untuk anak. Salman masih takut-takut jadi banyak berpaut pada papa dia aje, lagipon aku dah warning sesiap bawak kat gigi-gigi air jee.. jangan jauh-jauh.

On the way ke desaru

budak baru tukar ke swimsuit

ni first time salman ke pantai jadi dia takut sikit.. pasir tepi pantai kan agak panas dia tak nak jalan sendiri kaki ayam..

pelik tengok air surut

hahah kat gigi-gigi air je ni

Ok sekian tips aku. semoga berguna untuk korang dan aku sendiri dikemudian hari..
Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.