Prosedur LPPKN Johor Bahru

6 comments
Assalamualaikum.

Harini nak cerita insyaAllah dengan agak detail sikit mengenai LPPKN. Tahu ape LPPKN. LPPKN ni adalah singkatan untuk Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara. LPPKN ni selain membantu golongan yang sukar mendapat anak untuk memperolehi cahaya mata (sub-fertility), pon membantu juga golongan yang ingin merancang keluarga. Dengan ertikata lain merancang keluarga.

Aku pon termasuk dalam golongan yang sukar memperolehi cahaya mata. Golongan Trying to conceive (TTC). hehe. So aku nak share bagi sesiapa yang terbaca blog ku ini yang ingin tahu dan ingin memperolehi zuriat. Actually, boleh jugak sebenarnya nak berappointment dengan pakar O&G di hospital-hospital kerajaan, murah, dan kalau kakitangan awam macam aku boleh dapat free, tapi kena tunggu lama sikit la. hehe. LPPKN ni still bawah subsidi kerajaan tapi kena bayar sikit la, keistimewaannya tak payah tunggu la berbulan-bulan nak jumpa doktor. Murah sikit la daripada jumpa O&G Private sepenuhnya. Cuma, LPPKN terima pasangan yang telah setahun berkahwin. Tu je syaratnya. Heheh. Lom sampai setahun dia suruh cuba natural dulu, kecuali umur anda telah mencecah 30 tahun. 6 bulan kawen dah cukup. hehe

So nak tahu prosedur nak pergi LPPKN? bagi yang nak ber TTC lah ye. Tapi aku mula-mula sekali pergi LPPKN ni lebih kurang setahun lebih yang lepas iaitu tahun 2011. So mungkin nilai wang yang kena bayar tu aku anggar-anggar je ye. Heheh.

Ok.

Actually aku ade cerita sedikit pasal LPPKN dalam entry ni. Tapi ada yang email aku tanya appointment 1st dengan lebih terperinci. so aku buat dalam point form ye. tapi mungkin guna pakainya banyak di LPPKN JB, tempat lain maybe lebih kurang sama kot.

STEP 1:
  1. Day 1 period cycle: Call LPPKN untuk appointment pertama. tak kisah la kalau regular ke tak regular, bila period je terus call je, tapi isnin hingga jumaat la.. sabtu ahad cuti.
  2. Tanya jumlah wang yang korang perlu bawa untuk bayaran. (Lebih kurang RM250)
  3. Kalau boleh pastikan yang korang tidak bersama suami 3 hari sebelum appointment pertama.Tujuan nya masa 1st appointment tu kena buat Sperm Analisis. Tapi, kalau kurang 3 hari, dont worry nanti appointment kedua boleh buat juga.
  4. Booking appointment untuk HSG pada antara hari ke 8 hingga 10 period (pastikan pada tarikh ni darah haid dah kering ye)
  5. Sediakan mental dan fizikal untuk appointment pertama.
STEP 2:
  1. Pergi la ke LPPKN seperti masa dan tarikh yang ditetapkan oleh LPPKN, biasanya hari ke 2 atau ke 3 period.
  2. Beritahu tempoh perkahwinan anda.
  3. Ceritakan sejarah kesihatan diri anda dan suami serta kesihatan keluarga kedua-dua belah pihak.
  4. Bagi perempuan, perlu detailkan berapa lama tempoh period anda, macam mana flow, ada senggugut ke, berapa hari heavy flow dan sebagainya.
  5. Bagi suami, beritahu kalau sebelum ni pernah sakit berkaitan virus (cth: chicken pox yang lama, atau beguk) atau ade tiriod ke tak.
  6. Nurse akan ambil darah isteri untuk pemeriksaan tahap estrogen dalam darah dan hormon LH dan dan FSH dan yang sewaktu dengan nya.
  7. Ambil darah suami untuk tahu HIV dan ada masalah darah yang mengganggu kesuburan atau tak.
  8. Nurse akan suruh suami keluarkan benih secara manual (samada dengan bantuan isteri atau tak) dalam bilik khas untuk sperm analisis. Tapi kena make sure anda telah tidak bersama selama 3 hari. Kalau lama sangat dah tak bersama pon tak boleh jugak, kalau telah bersama kurang 3 hari pon tak boleh jugak. Kalau masa ni korang tak boleh nak proceed untuk buat SA suami. Takpe, next appointment, dia akan pesan untuk tidak bersama suami selama 3 hari sebelum tarikh appointment tu.
  9. Nurse akan pesan untuk membuat HSG di klinik-klinik tertentu dengan bayaran tertentu pada hari ke 8 hingga 11. Kalau dekat JB 2 pilihan. Regency Hospital (RM180) atau Wisma Maria (RM250). Aku  tulis dalam step 1 kat atas bila hari period pertama je buat appointment HSG ye. Takut penuh. hehe.
  10. Kemudian boleh buat bayaran pendaftaran dan nurse akan bagi kad appointment.
STEP 3:
  1. Pada appointment kedua, kena ambil darah lagi untuk isteri sahaja.
  2. Suami yang belum buat SA bagi yang missed SA pada appointment pertama akan buat SA masa ni.
  3. Buat bayaran less than RM 100.
  4. Nurse akan suruh call pada hari pertama next period untuk appointment dengan doktor. Jangan lupa call.
STEP 4:
  1. Day 1 next cycle period: Call LPPKN untuk appointment doktor.

STEP 5: 
  1. Appointment ke 3 LPPKN, pertama bersama doktor. :)
  2. Doktor akan terang semua result-result ujian darah yang ada serta result SA suami.
  3. Selain tu maybe doktor akan scan untuk tengok ada fibroid atau cyst ke tak ye. (sesiapa yang tak pernah jumpa doktor sebelum ni la), untuk PCOS dia boleh detect melalui ujian hormon LH dan FSH tu. nanti doktor akan terangkan jangan risau ye. 
  4. Kalau tiada masalah rumit dengan suami atau isteri, doktor akan terus proceed dengan clomid dahulu bergantung dengan tahap hormon isteri. Tapi selalunya dia akan mula dengan dos rendah la, kalau hormon sangat rendah pon paling tinggi dia akan mula dengan sebiji clomid sehari. Untuk mengelakkan ovari teroverstimulated. Bahaya ye. So jangan ambil clomid tanpa nasihat pakar. Ni doktor LPPKN ni bagitau sebab ada sesetengah doktor klinik-klinik biasa terus bagi high dosage. Doktor tak tahu macam mana tahap hormon dalam badan ni mengstimulate kan kilang telur untuk mengeluarkan telur. Ada yang bantu sikit dengan dos clomid yang kecik je, terus aktif keluarkan telur, so selamat dengan mula dengan dos kecik dulu. Ada yang mula dengan half pil per day tau. maksudnya 25gm sebab paling kecik dosage adalah 50mg per pil. sebab tahap hormon dalam badan dia takde la kritikal sangat. Macam aku ni, hormon badan low sangat hasil dari result darah dan cycle period aku yang lama more than 35 days,  so dia bagi 50gm untuk 5 days je, nak tengok tindak balas badan sue dengan clomid, Alhamdulillah, dengan dos yang kecik, my body terima dan ovary diransang untuk ovulate pada masa yang normal. less than 35 day masa sue makan clomid 1st cycle tu. Boleh tengok dekat sidebar ni. 1st time dengan clomid cycle aku 33 hari je, Alhamdulillah.
  5. Selalunya kalau suami takde masalah, doktor akan bagi clomid dan suruh cuba natural dulu. lepas beberapa cycle dengan clomid dia akan suggest IUI pulak. 
  6. Tapi kalau suami ada masalah sikit, dia akan suruh proceed dengan IUI terus je. sebab chance lebih tinggi sebab dia akan pilih benih terbaik je nak masukkan dalam rahim isteri.
Aku rasa sampai part ni je kot sama. Step lepas-lepas ni bergantung dengan jenis rawatan masing-masing la. All the best.

My advice: 
  1. Sambil-sambil buat treatment dengan doktor, sentiasa berdoa dengan Allah. Jangan putus berdoa. 
  2. Kalau boleh makan makanan seimbang sepanjang bertreatment dan berTTC, jauhila benda-benda jeruk, nenas, tebu dan segala benda yang tajam.
  3. Jangan campurkan jamu dan ubat doktor. Minum susu kambing, madu, kurma ,kismis tu boleh. Tapi BIODEX atau Fertile Aids atau Bidadari, pendek kata yang ubatan proses-proses yang lain yang khas untuk kesuburan please stop dulu kejap la.
  4. Ada yang kata semua susu kambing, madu tu jangan makan dulu sebab panas. tapi bagi aku boleh makan dan minum susu kambing dan madu, tapi dalam kuantiti terkawal. Yes memang aku akui madu dan susu kambing tu panas, tapi aku kurangkan pengambilannya. Ambil sikit je dan banyakkan minum air. 
  5. Kurma dan kismis amalkan je, takyah pikir panas ke tak panas. :)
  6. Kurangkan berat badan. tak kisah la dengan cara apa pon, puasa, jogging, swimming, premium beautiful, tapi kalau nak diet, diet secara sihat. Sarapan WAJIB!!, makan tengahari portion yang sedikit, Makan malam sebelum marghib portion yang lagi sikit dari tengahari atau tukar dengan buah terus, makan banyak mana pon takpe kalau malam. 
  7. Teruskan dengan amalan lain, niat ikhlas kerana Allah. 
  8. Lagi sekali last, ni censored sikit hehe bila bersama tu, tak payah pikir nak anak je, fikir bersama kerana Allah taala, dan kerana tanggungjawab kepada suami, enjoy bebeh, nikmat perkahwinan tu. Hehe. dulu aku admit, bersama je kerana nak anak. haha, agaknya Allah uji aku kerana patutnya bersama kerana tanggungjawab aku sebagai isteri patutnya. Wallahualam, bila Allah kata sampai rezeki aku, akan sampai jua.
Sekali lagi, bila entry baby-baby ngandung-ngandung ni, aku mohon korang doakan aku dan baby selamat dan sihat hingga saat melahirkan nanti. Semoga Allah jadikan anak aku yang lahir nanti anak yang soleh atau solehah. Anak-anak korang jugak, semoga semua anak-anak kita menjadi insan yang berguna untuk agama bangsa dan negara. Dan aku doakan juga bagi semua yang nakkan nikmat ni juga, buat pertama kali atau sekali lagi. ;D. Amin.

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

6 comments:

  1. thanks for the info. mesti pasangan yang inginkan zuriat suka baca entry ni..take care ye sue. semoga dipermudahkan..

    ReplyDelete
  2. each time i used to read smaller content which as well clear their motive,
    and that is also happening with this piece of writing which I am reading at this time.



    My webpage - stretch mark creams

    ReplyDelete
  3. It is perfect time to make some plans for the future and it's time to be happy. I have read this post and if I could I wish to suggest you few interesting things or advice. Maybe you could write next articles referring to this article. I wish to read even more things about it!

    Also visit my weblog - buy high efficiency solar cells

    ReplyDelete
  4. Magnificent goods from you, man. I've bear in mind your stuff prior to and you are simply too wonderful. I actually like what you have received here, certainly like what you're stating and the way in which through which you say it.
    You're making it entertaining and you still care for to stay it wise. I can't wait
    to read much more from you. This is really a wonderful web site.


    Feel free to visit my blog post :: www.pimg.fr

    ReplyDelete
  5. Interesting blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
    A theme like yours with a few simple adjustements would really make
    my blog stand out. Please let me know where you got your design.
    Bless you

    Feel free to surf to my web-site; wiki.slackware.se

    ReplyDelete
  6. salam kak, nak Tanya ni. buat rawatan ni kena bayar kan? kalau isteri kerja gomen boleh claim tak.. ade jugak dengar org ckp boleh claim. betul ke? balas ASAP kak :)

    thanks. takpun call je no saye .. 0133999829

    ReplyDelete

Powered by Blogger.