He is finally here final part

2 comments
p/s entry ni lame giler duk dalam draft arini baru nak publish.. hahahaha

Assalamualaikum..

Final part kisah kelahiran salman.

Selesai proses 'korek mengorek' dan setelah berehat sebentar di labour room, aku di tolak masuk ke wad 4c, actually patutnya wat 4b sebab kat situlah pesakit yangmenjalani prosedure mrp ditempatkan tapi wad penuh, so aku ditolak ke 4c bilik 1 katil 1.

Masa masuk aku sorang je patient nya, tak lame kemudian masuk lagi patient lain.. Semua yang deliver normal ade yang tak payah jahit pon.. Ade 2 boy termasuk salman, dan 2 girl.. 3 malay dan 1 indian. Aku sorang je yang deliver anak 1st, yang other 2 anak 2nd and mama indian tu dah lahiranak yang ke 8, ke 8 i tell u.. Saspek habes laa.. Umur dia baru 34 tahun, aku kalau lahir anak sorang setahun pon belum tentu boleh lawan.. Hahaha.

So after husband aku hantar ke wad nurse suh dia beli makanan since waktu sarapan dah lepas. After hantar sarapan husband kena turun dan tunggu waktu melawat untuk datang balik. So kesorangan lah aku dengan tak tukar lagi baju pink yang penuh darah.. Nurse masuk untuk suntik bcg kat salman then dia tanye aku dah larat jalan belum, kalau larat dia suh mandi dan tukar baju dan kain batik, pad serta pakai stokin.. Actually aku dah bertenaga sikit lepas makan tapi aku tak berani nak bangun takut jahitan terbukak padahal sikit je pon jahitnya.. Aku tanye akak sebelah katil cane nak bangun aku takot.. Dia ajar nak bangun tarik nafas then try berdiri dulu beberapa minit, kalau pening duduk dulu. Kalau tak pening boleh jalan pelan-pelan.. Aku pon try, nasib baek tak de rasa pening. Dalam toilet ada air suam, aku basahkan je badan dengan tuala kecik bagi badan segar dan cuci darah yang ade di badan dan kaki terutamanya.. Lepas mandi aku tukar kain batik dan tshirt yang aku bawak serta tukar pad..

After mandi, ade sorang lagi nurse masuk tanye dah kencing berak belum baby.. Au tanye dah kencinh berak belum. Nurse tanye lagi aku dah kencing belum.. Aku kate dah. Then dia belek rekod dia bgtau oleh sebab aku mrp kena stay lagi semalam, kalau esok ok baru boleh keluar. Tengah hari tu ke tiga-tiga patient lain semua boleh discharge, tinggallah aku sorang dengan akak india tu sebab suami akak india tu boleh datang malam sebab kerja..

Owh lepas mandi nurse suh aku bf baby, aku tak sure cane nak bf so dia ajar cane. Time tu susu kuar sikit sangat. Dan aku masih pening2 cane nak bf baby.. Baby lak dah start ngek ngek ngek lapar. Huhu sian salman..aku pon tanye akak india tu cane nak bf baby, masa tu dia tengah susukan anak dia.. dia pon ajarkan secara teori, aku rasa dah betul dah tapi salman masih ngek ngek nangis, dia kate maybe susu aku tak kuar lagi, anak 1st dia kate lambat sikit tapi dia suh suakan aje breast kat baby.. Esok mesti ade susu dia kate. Dia pesan nanti sudah boleh balik kasi itu mak bidan urut nanti susu keluar. Hehehe. Tengah salman nyonyot susu, nurse datang nak check gula dia, sian salman kena cucuk dengan jarum, check gula sama cam kite check bsp tu. kandunga guladia rendah so nurse amek kejap untuk letak dia bawah lampu untuk elak dia kena hipotermia kerana kurang gula

Waktu melawat tengahari mak, ayah dan husband aku datang, masa tu salman masih dalam bilik baby. Waktu diaorang datang aku tengah tidur, husband dan mak aku jenguk baby di bilik baby.. Tak lame kemudian baru nurse datang hantar salman balik kat aku.. Time tu dia tengah tidur.. Lepas kena halau oleh guard, laki aku janji untuk datang lagi petang..  Bile tgk salman tidur, aku pon join tidur sama..

Petang laki dan mak aku je datang, ayah aku tinggal.nak dijadikan cerita masa petang tu wad tempat aku duduk tu black out, so lift semua tak berfungsi, naseb baik la ayah aku tak ikut kalau tak comfirm dia sakit kaki naik tangga. Aku bagitau husband aku esok baru boleh balik, aku suh dia bwak sekali kain batik extra and pad extra, 15 pad yang aku bawak tak cukup kot sebab akutukar pad selang 2 or 3 jam..

Ok kita fast forward ke depan. Malam tu, aku risau salman tak berak lagi. Aku dari lepas waktu melawat tu dok kerja check pampers dia, jadi malam tu aku keluar tanye nurse nape baby aku tak berak lagi.. Kebetulan aku tanye nurse yang betul, dia tanye awak yang mrp tu ye, katil 1 bilik 1, aku iyekan, dia jawab baby awak dah berak tengahari td, saya dah tukarkan pampers dia. Akutak perasans since hospital pon guna huggies jugak, yelah huggies yg aku pakai tu pon aku guna sample free yang aku dapat.. So legalah salman dan berak, kalau takde ape2 esok pukul 9 boleh balik..

Dah lega baby dah berak, aku pon tidur lepas berbual kejap dengan akak india tu. dalam pukul 10 aku jaga bila salman nangis, mau tidak terkejut aku tinggal sensorang dalam bilik tu. huhuhuhu. Nurse datang amek tekanan darah tak lame lepas tu, aku pesan supaya dia bukak kan aje pintu bilik sebabaku takut tinggal sensorang.. Malam tu aku baca ayat kursi 7 kali aku tiup pada salman dan pada aku. Mulala otak ni fikir bukan2.. Takot woo.. Takot2 bile salman tidur balik aku pon join tidur sama.

Pukul 2 pagi, salman menjerit balik nak nenen, tapi masa tu dia nangis sampai merah2 muka.. Aku dah start cuak, aku dengar macam ade bunyi2 dari perut dia.. Bunyi perut lapar..uwaa kesian anak aku lapar, aku picit2 susu ade keluar cecair jernih.. So aku ingat susu aku ade..tapi dia still nangis sampai merah padam muka.. Nurse pon masuk then dia tanye kenape, aku bgtaula aku dah susukan dia tapi dia still nangis dan aku kate perut dia bunyi2 lapar nurse tapi taknak menyusu... Innocent tak ayat aku.. Dia tekan2 dan picit breast aku, keluar la susunya sikit, then dia bgtau, susu awak masih takde, patut dah lama nyusu susu keluar kaler kuning sikit.. Dia lapar ni.. Dia tanye samada aku nak bagi tak topap susu formula.. Aku tolak, aku kate aku try, aku try suakan lagi salman susu bile dia dah tak nangis sampai merah muka, dia hisap then dia nangis semula, aku pon ikut nangis sama, aku nak buat apa, aku try urut2 dan picit breast aku, masih keluar setitis je air susu. Bukan setitis besar tau, ni macam sebesar mata ballpen tu.. Aku rasa cam nak meraung nangis sama, akhirnya aku relakan salman disusukan dengan susu formula.. Nurse pon ambik salman after 15 minit dia hantar balik salman dalam keadaan yang tengah tidur.. sian anak mama lapar yee.. mengalir air mata aku tengok anak tidur..

Esok pagi-pagi lagi aku book makcik tukang urut, mintak-mintak lepas urut susu aku ade.. tengah hari baru aku dan salman keluar.. mak dan husband aku datang bawak salman balik.. so 1st time salman balik rumah.. Welcome home sayang, papa and mama lama tunggu sayang.. I love u so much..

Sampai sini je lah kot entry lahirkan salman dan pengalaman bersalin dan duduk hospital..  rindunya nak mengandung lagi.. tapi lagi best melayan salman yang dah semakin banyak akal, semoga salman menjadi anak yang soleh, membesar dengan sihat dan sempurna.. amin..


Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

2 comments:

  1. rindu nak mengandung lagi ye..haha..itu petanda awal yg sue nye mindset dah ready nak bagi salman adik.opsss. :)

    ReplyDelete

Powered by Blogger.